Wikia

Regios in Westeros

De regionale verdeling van de Zeven Koninkrijken met van boven naar beneden het Noorden, de Vallei, de Rivierlanden, de IJzereilanden, de Westlanden, de Kroonlanden, het Bereik, de Stormlanden en Dorne.

De Zeven Koninkrijken is een koninkrijk gelegen op het continent Westeros dat een groot deel van het continent domineert. Het rijk wordt geregeerd door de Heer van de Zeven Koninkrijken die zetelt op de IJzeren Troon vanuit Koningslanding. De naam is afkomstig van de zeven rijken die voor de komst van Aegon I Targaryen het rijk domineerde voor hij ze tot één smeed.[1]

Geschiedenis Edit

1rightarrow Zie voor meer informatie: Geschiedenis van de Zeven Koninkrijen

Vlak voor de komst van Aegon I Targaryen werd Westeros geregeerd door zeven verschillende koningen:

Aegon I wist tijdens de Veroveringsoorlog zes van de zeven koningen te verslaan, slechts Dorne bleef onveroverd, en Aegon kroonde zich in het Aegonfort tot de eerste koning van de Zeven Koninkrijken.[2] Koning Daeron II Targaryen voegde uiteindelijk Dorne aan het rijk toe tijdens zijn regering.[3]

Regering Edit

Aan het hoofd van de regering staat de koning en wordt in het bestuur van het rijk bijgestaan door zijn Kleine Raad die pas definitief tot stand kwam tijdens de regering van Jaehaerys I Targaryen.[4] Bij het einde van de veroveringsoorlog stelde koning Aegon de Grote Huizen de oude koninklijke huizen kregen een groot stuk autonomie over hun regio. Sindsdien wordt elke regio door een huis geregeerd:

Zie ook Edit

Bronnen en referenties Edit