Wikia

You Win or You Die
You Win or You Die
Aflevering: 7, seizoen 1
Regisseur: Daniel Minahan
Geschreven door: David Benioff & D.B. Weis
Uitzenddatum: 26 maart 2012

"You Win or You Die" is de zevende aflevering van het eerste seizoen van Game of Thrones. De aflevering was voor het eerst in Nederland te zien op 26 maart 2012. De hoofdstukken 45, 47 tot 49, en 54 van Het Spel der Tronen zijn in de aflevering verwerkt.

Plot Edit

Lannister kamp Edit

Tywin Lannister is niet blij dat zijn kinderen problemen maken met de Starks. Desondanks ziet hij deze oorlog als de perfecte mogelijkheid om zijn familie op de troon te krijgen. Hij schenkt Jaime zijn halve leger om naar Riverrun te marcheren. 

Het Noorden Edit

Theon  vindt dat de gevange wildling Osha, die nu huis Stark dient, te goed behandeld wordt. Hij waarschuwt haar dat gevangenen in zijn geboorteland een slechter leven leiden. Maester Luwin vraagt Osha waarom ze naar het zuiden van de muur was gevlucht. Ze onthult dat ze vluchtte voor de Anderen.

De Muur Edit

Benjen Stark's paard bereikt de muur zonder rijder. Jon Sneeuw wordt benoemt tot bediende van Jeor Mormont in plaats van wachtruiter. Hij denkt dat Ser Alliser Doren deze keuze op zijn geweten heeft. Jon mag samen met Samwel Tarling de Nachtwacht eed voor een Weirboom afleggen. Na de eed komt Spook aanlopen met een afgesneden hand in zijn mond.

Voorbij de Zee-engte Edit

Jorah Mormont krijgt een brief waarop staat dat hij terug mag komen naar Westeros, als dank voor het bespioneren van Daenerys. Daarentegen red hij haar wanneer een wijnverkoper haar probeert te vergiftigen. Wanneer Khal Drogo dit hoort, zweert hij dat hij de IJzeren Troon zal overnemen voor Deanerys, in tegenstelling tot eerst.

Koningslanding Edit

Cersei geeft aan Eddard toe dat Joffry Baratheon een kind is van haar en Jaime. Dit geheim was de reden voor de moord op Jon Arryn en de poging tot moord op Ned's zoon Bran. Ze verdedigt haar affaire met als argument dat Robert nooit van haar heeft gehouden, maar van Ned's overleden zus Lyanna Stark. Hij spaart Cersei en zegt dat ze nu nog de hoofdstad kan verlaten met haar kinderen voordat hij Robert over het geheim vertelt.

Robert komt echter terug van het jagen met een grote wond. Op het sterfbed benoemt hij Eddard koning tot Joffry oud genoeg is om koning te worden. Ned wil Robert's laatste minuten niet vullen met Cersei's affaire. Renling Baratheon wil Ned overtuigen om te vluchten en na Robert's dood de Lannisters van de troon te stoten. Eddard weigert en vindt dat de troon aan Stannis Baratheon behoort, vervolgens stuurt hij hem een brief met info over de situatie. Daarna vraagt hij Petyr Baelish om samen met de Stadswacht van Koningslanding de troon warm te houden voor Stannis, en hij accepteert de opstand. Wanneer Robert eindelijk sterft is Renly vertrokken en heeft Joffry de troon veilig gesteld. Ned laat Ser Barristan Selmy het briefje van Robert, met zijn laatste woorden erop, voorlezen. Cersei weigert en beveelt Ser Barristan Eddard op te pakken. Als reactie hierop beveelt Ned de Stadswacht om Cersei en Joffry te arresteren. De wacht verraad hem en ze steken zijn mannen neer. Petyr zegt dat Ned hem nooit zou moeten vertrouwen.

Externe links Edit

Afleveringen seizoen 1
Winter is Coming - The Kingsroad - Lord Snow - Cripples, Bastards and Broken Things - The Wolf and the Lion - A Golden Crown - You Win or You Die - The Pointy End - Baelor - Fire and Blood