Westeropedia wiki
Advertisement
Tweede Specerijenoorlog
Conflict Rhoyns-Valyrische Oorlogen
Datum Ca. 700 VdV
Plaats Rhoyne, Essos
Resultaat Definitieve vernietiging van het rijk van de Rhoynar
Combatanten
Rhoynar Vrijplaats Valyria
* Volantis
Leiders
Garin de Grote
Nymeria
Onbekend
Sterkte
Ca. 250.000 soldaten
Watertovenaars
Ca. 300 draken
100.000 soldaten

De Tweede Specerijenoorlog was de laatste en beslissende oorlog tussen de Vrijplaats Valyria en de Rhoynar. Het resulteerde in een grote nederlaag en de migratie van de overige Rhoynar dat bekend zou worden als de Tienduizend Schepen.

Verloop[]

Drie drakenheren uit Valyria hadden zich aangesloten bij Volantis om een eind te maken aan de macht van Sarhoy. De oude stad van de Rhoynar werd geplunderd. in brand gestoken en de bevolking tot slaaf gemaakt.[1]

De schok van de vernietiging van Sarhoy was groot voor de rest van de Rhoynar en prins Garin van Chroyane riep op tot een alliantie tussen de steden om het tegen hun tegenstander op te nemen. Alleen Nymeria van Ny Sar sprak zich tegen hem uit.[1]

Onder leiding van Garin werd er een groot van zo'n 250.000 man verzameld bij Chroyane. De prins deelde zijn strijdmacht in drie delen op. Twee op de beide oevers en het andere deel in de vloot. Garin wist zijn eerste overwinning te behalen bij Slag bij Selhorys en een nog grotere overwinning wist hij te behalen bij Slag bij Volon Therys.[1]

Toen de Vrijplaats het nieuws hoorde over hun nederlaag bij Volon Therys stuurden ze ongeveer driehonderd draken om hun broeders in Volantis bij te staan. In een grootse slag kwam het tot een treffen waarbij de Rhoynar het onderspit dolven. Garin werd gevangen genomen en in een kooi gestopt en moest toezien hoe de Valyriërs elke stad en dorp in puin achter lieten. Toen zijn geliefde Chroyane ten prooi viel aan de veroveraars riep Garin een vloek op hen af en hij zou hen vervloekt hebben met Grauwschub.[1]

Nasleep[]

Toen Nymeria het nieuws hoorde van de onderwerping van Chroyane verzamelde ze de restanten van de Rhoynar, dat waren voornamelijk vrouwen en kinderen en scheepte hen in om hen te behoeden voor de slavernij. Hun Tienduizend Schepen brachten hen uiteindelijk naar Dorne waar ze een nieuw thuis vonden.[1]

Bronnen en referenties[]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 De Wereld van IJs & Vuur: Tienduizend Schepen
Advertisement