Wikia

Naam
Wapenschild Huis Stark
Torhen Stark
Wapenschild Huis Stark
Torhen Stark
Andere namen:De Koning die Knielde
Titel(s):Koning in het Noorden
Heer van Winterfel
Landvoogd van het Noorden
Huis:Stark
Geslacht:Man
Boeken:Vuur en Bloed
De Wereld van IJs & Vuur
Het Spel der Tronen
Broers en zussen:Brandon Sneeuw
Torhen Stark, ook bekend als de Koning die Knielde, was een heer van Winterfel en de laatste koning van het Noorden.[1]

BiografieEdit

Nadat Aegon I Targaryen kenbaar maakte dat hij de kroon opeiste over geheel Westeros overlegde Torhen lang met zijn maesters over wat hij moest doen. Uiteindelijk besloot hij toch om naar het zuiden op te trekken.[2] Terwijl het Veld van Vuur woedde spoedde Torhen Stark zich met zijn legermacht naar het zuiden. Hij kwam echter te laat om mee te vechten.[3] Hierop ging Torhen Stark in overleg met zijn krijgsraad. Zijn bastaardbroer, Brandon Sneeuw, bood zelfs aan om 's nachts de draken te gaan doden, maar in plaats daarvan stuurde Torhen hem met een paar maesters om te onderhandelen. Niet lang daarna zou Torhen zelf voor Aegon I Targaryen neerknielen om zijn leenhulde te betuigen.[4]

Torhen kreeg vervolgens de opdracht om de Opstand van de Zustermannen op de Drie Zusters neer te slaan. Torhen Stark huurde een vloot uit Braavos en zette die onder het commando van ser Warrik Manderling.[5]