Westeropedia wiki
Advertisement
Naam Thoros van Myr
Afbeelding:Thoros van Myr.jpg
Groep:Broederschap zonder Banieren
Geboorteplaats:Myr
Geslacht:Man
Een Storm van Zwaarden
Acteur:Paul Kaye

Thoros van Myr is een rode priester en een lid van de Broederschap zonder Banieren.[1]

Uiterlijk[]

Thoros heeft een kaalgeschoren hoofd en gaat gekleed in rode gewaden.[2] Hij werd getekend door de strijd in de Rivierlanden. Hij is dan een dunne man geworden met hangwangen en een hoofd vol ruig grijs haar.[3]

Biografie[]

Thoros werd geboren als jongste kind in een gezin van acht kinderen. Daardoor gaf zijn vader hem aan de Rode Tempel, maar Thoros was niet zo vroom als eigenlijk de bedoeling was. Door zijn aanleg voor talen werd hij ten slotte naar Koningslanding gestuurd om de Zeven Koninkrijken te bekeren, dat was in de dagen van Aerys II Targaryen. Hij slaagde niet in zijn opzet, maar later bouwde hij wel een goede relatie op met Robert I Baratheon.[4]

Thoros van Myr was een van de eersten die tijdens de Grauwvreugd Opstand die de muren van Piek beklom met zijn zwaard van vlammen.[2]

Thoros nam deel aan het Toernooi van de Hand en wist daarin Beric Dondarrion te verslaan.[2] Hij kwam als winnaar naar voren bij de mêlee van het toernooi.[5] Thoros wordt verkozen tot de mannen die Gregor Clegane moeten oppakken voor zijn wandaden zodat hij in Koningslanding berecht kan worden.[6]

Thoros blijft aan de zijde van Beric Dondarrion strijden na de Slag bij Mommersfoort. Zo is hij verantwoordelijke voor de devote instelling van de Broederschap zonder Banieren en het opwekken van het dode lichaam van Dondarrion enkele malen.[3] Hij vond het lichaam van Catelyn Stark aan de Rode Vork en toen Dondarrion zich voor haar opofferde werd hij trouw aan haar.[7]

Bronnen en referenties[]

  1. Een Storm van Zwaarden, Appendix, Andere huizen, groot en klein, Rebellen, bandieten en gezworen broeders, De Broederschap zonder Banieren, een gezelschap vogelvrijen
  2. 2,0 2,1 2,2 Het Spel der Tronen, Sansa II
  3. 3,0 3,1 Een Storm van Zwaarden, Arya VI
  4. Een Storm van Zwaarden, Arya VIII
  5. Het Spel der Tronen, Eddard VII
  6. Het Spel der Tronen, Eddard XI
  7. Een Feestmaal voor Kraaien, Briënne VIII
Advertisement