Wikia

The House of Black and White
Aflevering: 2, seizoen 5
Regisseur: Michael Slovis
Geschreven door: David Benioff & D.B. Weis
Uitzenddatum: 19 april 2015

"The House of Black and White" is de tweede aflevering van het vijfde seizoen van Game of Thrones.

PlotEdit

VrijstedenEdit

Ternesio Terys en Arya Stark komen aan bij het Huis van Zwart en Wit. Arya wacht buiten tot ze toegelaten wordt, maar wordt weggestuurd door een oude man, ondanks de munt die Jaqen H'ghar haar had gegeven. Arya wacht dagenlang buiten het Huis, constant de namen van haar doelwitten odpreunend, maar gooit de munt uiteindelijk in de zee, en doolt door de straten van Braavos. Op een gegeven moment wordt ze lastig gevallen door criminelen die haar eten en zwaard willen. Terwijl ze zich voorbereid vluchten de jongens wanneer de man van het Huis van Zwart en Wit verschijnt. Arya volgt de man, wiens gezicht in dat van Jaqen verandert, en wordt binnengelaten.

Verder zuid verlaten Tyrion Lannister en Varys Pentos in een gigantische koets. Tyrion is nog altijd treurig, and blijft zichzelf dronken voeren. Varys left uit dat ze naar Mereen reizen via Volantis. Tyrion wil de koets graag verlaten, maar Varys laat hem weten dat zijn zus nog altijd naar hem op zoek is.

KoningslandingEdit

In Koningslanding is Cersei op zoek naar Tyrion, en fanatieke jagers brengen haar het zoveelste dwergenhoofd. Het irriteert Cersei dat het niet Tyrion is, maar ze straft hen niet, omdat dat andere jagers ervan zou weerhouden meer hoofden te brengen. Qyburn vraagt of hij het hoofd kan houden voor zijn experimenten.

Cersei laat Jaime naar haar kantoor komen en laat hem een "cadeau" uit Dorne zien: een gebeeldhouwde slang met prinses Myrcella Baratheon's ketting tussen zijn tanden. Beiden komen tot de conclusie dat het een dreigement is. Na een aantal gemene opmerkingen van Cersei besluit Jaime de situatie op te gaan lossen.

Cersei roept de Kleine Raad bijeen, zittende in de stoel van de Hand des Konings. Ze laat weten dat "Tommen" Qyburn heeft aangesteld als nieuwe Meester der Fluisteraars, en dat niemand Hand des Konings zal zijn totdat Tommen oud genoeg is zelf een kandidaat te vinden. Tommen heeft blijkbaar ook besloten Mace Tyrell de nieuwe Muntmeester te maken, naast zijn taken als Meester van Scheepsvaart. Vervolgens benoemt Cersei haar oom, Kevan Lannister tot Meester van Oorlog. De reacties op deze promoties verschillen: Mace is tevreden, Pycelle is woest, en Kevan accepteerts Cersei's machtsmisbruik niet. Hij weigert zijn positie, en stelt dat Cersei niet meer is dan de Koningsmoeder. Hij verlaat Koningslanding om Tommen's instructies af te wachten in Casterly Rock.

Iets verder noord besteed Bronn zijn tijd met zijn nieuwe verloofde, Lollys Stookewaard. Ze lijken redelijk met elkaar op te kunnen schieten, maar Bronn heeft zijn zinnen duidelijk op het kasteel gezet, ondanks dat deze beloofd is aan Lollys' oudere zus. Jaime arriveert en onthuld dat Cersei Lollys aan iemand anders heeft beloofd, waardoor Bronn logischerwijs boos is. Jaime beloofd hem een betere vrouw met een beter kasteel, maar alleen als hij hem helpt Myrcella te redden.

DorneEdit

In de Watertuinen van Dorne eist Ellaria Zand een gesprek met Doran Martel, heersende prins in Dorne. Zijn bodyguard, Areo Hotah, blokkeert haar, maar Doran laat haar binnenkomen. Ellaria wil Myrcella meenemen zodat ze haar stukje voor stukje naar Cersei kan sturen. Doran weigert, en herinnert haar eraan dat Oberyn Martel stierf tijdens een eerlijke match, en het dus geen moord was. Hij laat haar ook weten dat Dorne zich niet zal verlagen tot het verminken van kinderen zolang hij regeert, ook al zullen de Zandslangen zich bij Ellaria aansluiten.

ArendsnestEdit

Brienne en Podderik Peyn zien Sansa Stark en Petyr Baelish tijdens hun avondeten, en Brienne laat hem de paarden voorbereiden. Brienne confronteert hen, en vertelt Sansa over de belofte die ze haar moeder had gemaakt. Baelish onthuld dat iedereen die Brienne gedient heeft intussen gestorven is, en Sansa weigert haar hulp. Ze zijn genoodzaakt te vluchten, en worden door verscheidene mannen achtervolgt. Na een aantal schermutselingen slagen Brienne en Podderik erin te ontkomen.

MereenEdit

Daario Naharis en Grijze Worm vinden een huis dat toebehoord aan de Zonen van de Harpij, maar het lijkt verlaten te zijn. Daario legt uit dat zijn mannen ongezien door de stad kunnen reizen, in tegenstelling tot de Onbezoedelden, en steekt zijn mes door een valse muur, de man erachter verwondend.

In de Grote Pyramide bediscussieren Daenerys Targaryen en haar raadgevers de executie van de man, maar er volgt al snel een ruzie tussen Mossador en Hizdahr zo Loraq. Wanneer de rest de kamer verlaat vertelt Barristan Selmy haar over haar vader, hoe hij wel daadwerkelijk gek was, en dat hij dacht dat zijn acties eerlijk en gerechtig waren. Daenerys beloofd hierna dat er een eerlijke rechtzaak zal zijn. Mossador vermoordt de man echter voor de rechtzaak kan beginnen. Ze laat hem publiekelijk executeren om de integriteit van de wetten in stand te houden, maar de slaven vatten dit niet goed op, en er ontstaan rellen.

's Avonds land Drogon op het dak van de pyramide, maar hij vliegt weer weg na Daenerys' hand geroken te hebben.

De MuurEdit

Shirine Baratheon leert Anje lezen, en ze hebben een gesprek over haar littekens. Selyse Florens komt tussenbeide, en vertelt de jonge prinses dat ze bij Anje uit de buurt moet blijven, omdat het Vrije Volk haar kan gebruiken om Stannis Baratheon kwaad te doen.

Stannis spreekt ondertussen met Jon Sneeuw over zijn optreden tijdens de executie. Hij maakt Jon duidelijk dat het noorden altijd trouw zal zijn aan een Stark, en biedt aan hem "Jon Stark, Heer van Winterfel" te maken wanneer hij op de IJzeren Troon zit. Hoewel Jon duidelijk emotioneel wordt van de mogelijkheid zijn levenslange droom te vervullen vertelt hij Sam dat hij het niet kan doen.

De verkiezing voor de nieuwe leider van de Nachtwacht begint, overzien door Maester Aemon. Janos Slink nomineert Alliser Doren, en iemand anders nomineert Denys Mallister, Commandant van de Schaduw Toren. De verkiezing begint bijna, maar Sam nomineert Jon Sneeuw. Uiteindelijk zijn Jon en Alliser gelijk in punten, en Aemon stemt voor Jon. De zwarte broeders vereren Jon Sneeuw als de 998e leider van de Nachtwacht.

Afleveringen seizoen 5
The Wars to Come - The House of Black and White - High Sparrow - The Sons of the Harpy - Kill the Boy - Unbowed, Unbent, Unbroken - The Gift - Hardhome - The Dance of Dragons - Mother's Mercy