Westeropedia wiki
Advertisement
Slag bij de Voorden
Conflict Oorlog van de Vijf Koningen
Datum 299 AL
Plaats Rode Vork van de Drietand, Rivierlanden
Resultaat Tulling overwinning
Combatanten
Huis Tulling Huis Lannister
Leiders
Edmar Tulling
Jason Mallister
Karyl Vannis
Tywin Lannister
Flemens Brax
Gregor Clegane
Sterkte
8.000 voetsoldaten
3.000 cavelaristen
Ca. 20.000 soldaten
Slachtoffers
onbekend Leo Levoort+
Robert Brax+

De salg bij de Voorden was een veldslag tijdens de Oorlog van de Vijf Koningen tussen het huis Lannister en het huis Tulling.

Aanloop[]

Na de overwinningen van Robb Stark in de Westlanden was Tywin Lannister gedwongen om terug te keren naar zijn regio. Toen Edmar Tulling de terugtocht vernam riep hij zijn soldaten bij elkaar om de terugtocht te beletten.[1]

Slag[]

Elke oversteek over de Rode Vork nabij Stroomvliet werd door de soldaten van Edmar Tulling bewaakt. Jason Mallister kreeg het commando over vier voordes en Karyl Vannis over de noordelijke voordes. Tussen de bomen waren vele boogschutters verstopt om het de overstekers lastig te maken.

Tywin Lannister probeerde een zwak verdedigde voorde te vinden waar hij kon doorstoten. Flemens Brax werd naar de zuidelijke voordes gestuurd. Er werd twee dagen hard gevochten tussen beide partijen. Edmar Tulling was instaat om met zijn reserve de hoofdaanval onderleiding van Gregor Clegane te verslaan en ze hevige verliezen toe te brengen en dwong hiermee tot de aftocht van het leger.[2]

Nasleep[]

Door de overwinning van Edmar kon het leger van Tywin niet richting de Westlanden gaan en werd het richting Koningslanding waar Tywin de Slag van het Zwartewater zou uitvechten. Hiermee was de opzet van de veldtocht van Robb Stark naar het westen niet geslaagd. Robb had Tywin graag op diens grondgebied willen verslaan.[3]

Bronnen en referenties[]

Advertisement