Westeropedia wiki
Advertisement
Slag bij de Schildeilanden
Conflict Oorlog van de Vijf Koningen
Datum 300 AL
Plaats Schildeilanden, Het Bereik
Resultaat Overwinning voor de IJzergeborenen
Combatanten
Huis Grauwvreugd.png Huis Grauwvreugd Huis Grim
Huis Chester
Huis Serring
Huis Houwit
Leiders
Euron Grauwvreugd
Victarion Grauwvreugd
Onbekend
Sterkte
IJzeren Vloot Onbekend
Slachtoffers
6 schepen 38 verloren schepen

De slag bij de Schildeilanden was een zeeslag die plaatsvond tijdens de Oorlog van de Vijf Koningen. De slag vond plaats tussen het Huis Grauwvreugd en de huizen van de Schildeilanden.

Aanloop[]

Gedurende het tweede koningschap van Balon Grauwvreugd was de strijd van de IJzergeborenen vooral geconcentreerd op het Noorden. Dit veranderde nadat Euron Grauwvreugd de kroon opnam. Hij wilde dat de IJzergeborenen een grotere rol in Westeros zouden gaan spelen.[1]

Slag[]

Op bevel van Euron vertrok een kleine groep van langschepen langs de eilanden richting de monding van de Mander. Hierop werd er op de eilanden alarm geslagen waarop de de vloot van de eilanden uitzeilde naar de belagers. Vervolgens kwam de rest van de IJzeren Vloot in beweging en werd er in kort tempo de eilanden veroverd.[2]

Hierna ging de vloot richting de Mander om de vloot van de Schildeilanden te vernietigen. De IJzergeborenen wisten de slag te winnen en slechts een dozijn schepen wist te ontkomen. Bij de slag was onder andere ser Talbert Serring omgekomen.[2]

Nasleep[]

Na de verovering van de Schildeilanden benoemde Euron Grauwvreugd zijn eigen heren voor de eilanden. Tijdens het feestmaal meldde hij aan zijn aanvoerders dat de volgende stap van zijn plan was om naar de Baai der Slavenhandelaren te varen en daar zijn draken op te halen.[2]

Bronnen en referenties[]

Advertisement