Wikia

Slag bij Schooneiland
Conflict Grauwvreugd Opstand
Datum 289 AL
Plaats Nabij Schooneiland, Westlanden
Resultaat Koninklijke overwinning
Combatanten
Huis Grauwvreugd Huis Grauwvreugd Wapenteken-Huis Baratheon Huis Baratheon
Leiders
Victarion Grauwvreugd
Euron Grauwvreugd
Stannis Baratheon
Paxter Roodweyn
Sterkte
IJzeren Vloot Koninklijke Vloot
Slachtoffers
Onbekend Onbekend

De slag bij Schooneiland was een zeeslag tijdens de Grauwvreugd Opstand tussen het Huis Grauwvreugd en het Huis Baratheon.

AanloopEdit

Nadat Victarion en Euron Grauwvreugd met groot succes de vloot in de haven van Lannispoort hadden vernietigd gaf Robert I Baratheon om met de Koninklijke Vloot, die onder leiding stond van Stannis Baratheon en Paxter Roodweyn, richting het oosten te varen om de dreiging de kop in te drukken.

SlagEdit

Victarion Grauwvreugd koos ervoor om de smalle zeestraat tussen Schooneiland en de Westlanden te nemen, maar hierdoor viel de IJzeren Vloot in de val die Stannis had opgezet. Hij had zijn vloot in tweeën verdeeld en die vielen de IJzeren Vloot van het noorden en het zuiden aan.[1] Een groot deel van de vloot van de rebellen werd tot zinken gebracht.[2]

NasleepEdit

Kort na de slag spoelde Aeron Grauwvreugd nabij Lannispoort en werd krijgsgevangen gemaakt en naar de Rots van Casterling gemaakt.[2] Door de overwinning kon de koninklijke vloot ongehinderd het leger van Robert I Baratheon overbrengen naar de IJzereilanden.[3]