Naam
Wapenschild Huis Arryn.svg
Robert Arryn
Wapenschild Huis Arryn.svg
Robert Arryn.jpg
Titel(s):Heer van het Adelaarsnest
Beschermer van de Vallei
Huis:Arryn
Eedgebonden aan:Huis Baratheon
Geboortejaar:292 AL
Geboorteplaats:Koningslanding
Geslacht:Man
De Strijd der Koningen
Een Storm van Zwaarden
Een Feestmaal voor Kraaien
Vader:Jon Arryn
Moeder:Lysa Arryn
Acteur:Lino Facioli

Robert Arryn is de enige zoon van Jon Arryn en Lysa Arryn. Op zesjarige leeftijd, na de dood van zijn vader, werd hij heer van de Vallei en de beschermer van de Vallei. Hij is ziekelijk.[1]

Uiterlijk[bewerken | brontekst bewerken]

Robert is een griezelig mager kind. Hij is te klein voor zijn leeftijd. Af en toe trilt hij, de maesters noemen het de trillende ziekte.[2]

Persoonlijkheid[bewerken | brontekst bewerken]

Robert is een jongen die snel huilt, met name als je zijn pop afpakt en hij wordt als zwak getypeerd.[2]

Biografie[bewerken | brontekst bewerken]

Na de dood van zijn vader, Jon Arryn, vluchtte hij met zijn moeder, Lysa Arryn, naar het Adelaarsnest.[3] Robert volgde zijn vader op als Heer van het Adelaarsnest en Eddard Stark als Hand des Konings. In tegenstelling tot wat gebruikelijk was werd Jaime Lannister tot Landvoogd van het Oosten benoemd.[4]

Als Catelyn Stark met haar gevangene Tyrion Lannister in het Adelaarsnest arriveert stelt Robin voor om de Kobold te laten vliegen.[2]

Robert Arryn vernietigde het sneeuwkasteel van Alayne Steen. Waarop zij zijn pop verscheurde.[5] Hij was erg verdrietig om de dood van zijn moeder en hij vond Alayne Steen als zijn nieuwe bedmaatje.[6] Hij ging samen met zijn hofhouding naar de Maanpoort om daar tijdens de winter te verblijven.[7]

Bronnen en referenties[bewerken | brontekst bewerken]

Sjabloon:Interlinks