Wikia

De Rhoynar is een volk dat van oorsprong uit Essos komt en thans woonachtig is in Westeros waar het voor een groot gedeelte geassimileerd is met de Dorners.

Geschiedenis Edit

Van oorsprong bewoonden de Rhoynar in de steden die ze hadden gevestigd aan de machtige rivier de Rhoyne en waren zijn vissers en handelaren. Hun oorsprong gaat tot lang terug en zij zouden qua cultuur even oud zijn als die van Oud Ghis.[1]

Toen de Vrijplaats Valyria oprukte kwamen de Rhoynar met hen in oorlog. Ze voerden verschillende oorlogen tegen de Vrijplaats, maar uiteindelijk werden ze onder de voet gelopen tijdens de Tweede Specerijenoorlog.[1] De krijgersvorstin Nymeria leidde haar volk in 700 schepen de Rhoyne af opzoek naar een nieuw thuis. Hun reis was vol gevaren en naar lange tijd kwamen ze aan in Dorne.[2] Nymeria trouwde met Mors Martel en samen met hen brachten ze Dorne onder de heerschappij van de Martels. Hierna leefden de Rhoynar in vrede samen met de Dorners.[3]

Cultuur Edit

In de cultuur van de Rhoynar waren de vrouwen gelijk aan de man. Zo maakten zij ook deel uit van hun leger. De Rhoynse krijger was gehuld in een pantser van zilveren schubben, een vissenkophelm, een schildpadschild en een lange speer.[1]

De steden aan de Rhoyne waren autonoom, maar door middel van bloedbanden waren ze met elkaar verbonden. Kunst en muziek floreerden in de steden.[1]

Religie Edit

De Rhoynar hebben hun eigen godsdienst en binnen hun pantheon neemt Moeder Rhoyne de belangrijkste plaats in. Zij wordt dan ook vereenzelvigd met de rivier waaraan het volk haar bestaan ontleende. De mindere goden voor de Rhoynar zijn de Oude Man van de Rivier en de Krabbenkoning.[3]

De Watertovenaars kregen ook hun macht van Moeder Rhoyne en door hun band met de rivier was deze vorm van magie ook heel anders dan die in Valyria.[1]

Bronnen en referenties Edit