Wikia

Naam
Huis Targaryen
Rhaenys Targaryen
Huis Targaryen
Rhaenys Targaryen - Amok
Huis:Targaryen
Geboortejaar:26 VdV
Geboorteplaats:Drakensteen
Overlijdensjaar:10 NdV te Hellenholt
Geslacht:Vrouw
Boeken:De Wereld van IJs & Vuur
Vuur en Bloed
Het Spel der Tronen
De Strijd der Koningen
Vader:Aerion Targaryen
Moeder:Valaena Velaryon
Broers en zussen:Aegon I en Visenya Targaryen
Echtgeno(o)t(e):Aegon I Targaryen
Kinderen:Aenys I Targaryen
Rhaenys Targaryen was de zus en vrouw van Aegon I Targaryen. Zij was de moeder van Aenys I Targaryen.[1] Tijdens de strijd bereed zij de draak Meraxes.[2]

Persoonlijkheid Edit

Rhaenys was een speelse, impulsieve, nieuwsgierige vrouw die zo haar bevliegingen had. Ze was geen krijger, maar een liefhebber van muziek, dans en poëzie. Daarnaast hield ze er ook van om op haar draak te rijden.[3]

Biografie Edit

Rhaenys werd als het jongste kind geboren van heer Aerion Targaryen en Valaena Velaryon. Uit oud Valyrisch gebruik huwde ze met haar broer Aegon, terwijl Aegon ook met Visenya huwde. Men zei dat hij met haar huwde uit liefde. Samen met haar broer en zus bracht ze in haar jeugd bezoek aan de Citadel van Oudstee en het Prieel.[4] Ze stond aan de zijde van haar broer toen ze Westeros binnenvielen. Toen hij zich in het Aegonfort tot koning kroonde, kroonde hij hen tot zijn koninginnen.[3]

Veroveringsoorlog Edit

Na de kroning vloog ze met Meraxes met Orys Baratheon mee door de Stormlanden. Door de storm tijdens de veldslag va de Laatste Storm kon ze niet uitvliegen, maar toch wist ze daar met haar draak vele doden te maken. Vervolgens vloog ze door naar Steensept om zich daar bij haar broer en zus te voegen voor het Veld van Vuur waar ze weer met haar draak de dood bracht. Na de nieuwe kroning van haar broer vloog ze naar Dorne om alsdaar de overgave te eisen, maar vorstin Meria Martel weigerde echter.[3]

Latere leven Edit

Rhaenys stond haar broer tijdens zijn koningschap bij in het vergroten van zijn populariteit. Zo was zij een belangrijke beschermvrouwe van barden en dichters. Daarnaast was ze ook erg betrokken bij het regelen van huwelijken tussen verafgelegen huizen.[5] Ze was ook erg begaan met het gewone volk en ze stelde onder meer de Regel van Zes in om afranselingen te voorkomen.[6]

Tijdens de Eerste Dornse Oorlog was ze samen met haar draak Meraxes veel aan het front te vinden. Bij de invasie van Dorne zette ze Plankstad in brand en nam ze Citroenwoud, Spickelwoud en Stinkwater in.[7] Bij een aanval op Hellenholt werd de draak in het oog geraakt door een pijl uit een schorpioen en stortte ter aarde. De draak overleed en bij de val ook Rhaenys. Haar lijk is nooit uit Dorne teruggekeerd en er bestaat veel onduidelijkheid over haar dood.[8] Haar broer Aegon I wreekte haar dood door heel Dorne in vlam te zetten.[7]

Citaten Edit

"maar we komen terug, vorstin, en de volgende keer zal onze komst gepaard gaan met vuur en bloed."[4]