Wikia

Naam
Huis Targaryen
Rhaenyra Targaryen
Huis Targaryen
Afbeelding:Rhaenyra Targaryen - Amok
Andere namen:Genot van het Rijk
Halfjaarskoningin
Titel(s):Prinses van Drakensteen
Huis:Targaryen
Groep:Zwarten
Geboortejaar:97 NdV
Overlijdensjaar:130 NdV
Geslacht:Man
Boeken:De Wereld van IJs & Vuur</ref>Een Storm van Zwaarden
Vader:Viserys I Targaryen
Moeder:Aemma Arryn
Echtgeno(o)t(e):Laenor Velaryon (1)
Daemon Targaryen (2)
Kinderen:Jacaerys, Lucerys en Joffry Velaryon, Aegon III en Viserys II Targaryen

Rhaenyra Targaryen was de dochter van koning Viserys I Targaryen en Aemma Arryn. Ze bereed de draak Syrax.[1]

Uiterlijk en persoonlijkheid Edit

Rhaenyra was een schrander en beeldschone vrouw.[2]

Biografie Edit

Jeugd Edit

Rhaenyra Targaryen werd geboren als het oudste kind van koning Viserys I Targaryen bij zijn eerste vrouw Aemma Arryn. Op zevenjarige leeftijd kreeg ze ook de draak Syrax cadeau. Toen haar vader in 103 NdV koning werd was er veel onduidelijk over wie de nieuwe troonopvolger zou moeten worden. Twee jaar later besloot de koning dat Rhaenyra zijn officiële erfgenaam werd. Rhaenyra werd dan al op jonge leeftijd door haar vader meegenomen naar de raadsvergaderingen waar ze aandachtig toeschouwer was. Nog dat zelfde jaar overleed Viserys' eerste vrouw en hertrouwde hij met Alicent Hoogtoren. Een huwelijk dat Rhaenyra aanvankelijk steunde.[2]

Toen Alicent echter de geboorte gaf aan een zoon laaide de discussie over de troonsopvolging weer op en werden uiteindelijk twee kampen gevormd waarbij de Zwarten de claim van Rhaenyra steunden. Ondanks alle bezwaren bleef Rhaenyra haar vaders erfgenaam.[2]

Prinses van Drakensteen Edit

Toen Rhaenyra volwassen werd in 113 NdV werd ze officieel Prinses van Drakensteen. Het jaar daarop trouwde ze met haar neef Laenor Velaryon. Ze kreeg bij Laenor drie kinderen: Jacaerys, Lucerys en Joffry Velaryon, maar door diens uiterlijk bestond er twijfel of Laenor hun vader was en nam men aan dat het eigenlijk kinderen waren van ser Harwin Sterk. Nadat Laenor in 120 NdV overleed hertrouwde ze met haar oom Daemon Targaryen.[2]

Drakendans Edit

In 129 NdV overleed haar vader koning Viserys I Targaryen. Doordat Rhaenyra zwanger op Drakensteen verbleef hoorde ze pas laat het nieuws. Toen ze het eenmaal hoorde was Aegon II Targaryen al gekroond als de nieuwe koning. Daarop riep ze zichzelf uit koningin en brak de burgeroorlog uit die bekend staat als de Drakendans.[3]

Door weinig bloedvergieten wisten ze Koningslanding in te nemen en zat Rhaenyra voor een halfjaartje op de IJzeren Troon. Na het verraad van de Twee Verraders werd ze ook erg sceptisch ten opzichte van de andere drakenrijders en zette ze Corlys Velaryon vast wegens diens loyaliteit naar de andere rijders.[3]

Na de Bestorming van de Drakenkuil vluchtte Rhaenyra terug naar Drakensteen dat in het geheim was ingenomen door Aegon II Targaryen. Aldaar werd ze verraden door ser Alfred Brem. Ze werd gevangengenomen en Aegon voerde haar aan haar eigen draak Syrax.[3]