Het Nachtfort

Het Nachtfort is een fort van de Nachtwacht aan de Muur. De vesting is gelegen tussen IJsmark en Diepmeer.[1] De vesting is verlaten.[2] Het fort heeft een slechte reputatie.[3]

Beschrijving[bewerken | brontekst bewerken]

De torens van het fort zijn kapot en verlaten. De binnenhoven waren uitgegroeid tot kleine wouden. Door het dak van de keuken was een grote witte weirboom gegroeid. Het Nachtfort heeft een trap die in het ijs is uitgehakt en die naar de top van de Muur leidt.[3]

Zwarte Poort[bewerken | brontekst bewerken]

De Zwarte Poort is een oude, verstopte poort die even oud is als de Muur. Men kan de poort bereiken door in een put af te dalen en door een schacht te lopen. De poort is gemaakt van wit Weirhout en heeft een gezicht. Het hout heeft een merkwaardige glans en het gezicht is oud en bleek. Bij aanraking spreekt het: "Wie zijt gij?" De poort kan alleen geopend worden door een Gezworen Broeder die zijn eed herhaald.[3]

Geschiedenis[bewerken | brontekst bewerken]

In de loop der eeuwen dat het Nachtfort werd gebruikt is het fort meerdere malen uitgebreid. Waardoor er weinig overbleef van de oorspronkelijke constructie.[4]

Het Nachtfort is de plek waar ooit de Nachtkoning hof hield, waar Dolle Bijl en de Rattenkok hadden geleefd, waar koning Scherret de Andalen vervloekte en waar Danny Grind verkracht en vermoord werd.[3]

Omstreeks 300 VdV voerde de bevelhebber van het Nachtfort oorlog met de bevelhebber van Sneeuwpoort.[5]

In de tijd dat koningin Alysanne Targaryen de Muur aandeed was slechts één derde van het fort in gebruik op haar aanraden vertrok men uit het Nachtfort en verruilde het voor Diepmeer, dat op de kosten van de koningin was gebouwd. Hiermee raakte het Nachtfort verlaten.[3] Onder het opperbevel van Jon Sneeuw zorgden er een groep bouwers ervoor dat het Nachtfort weer bewoonbaar werd.[6]

Bronnen en referenties[bewerken | brontekst bewerken]