Westeropedia wiki
Advertisement
Muiterij van Crasters Burcht
Dood Jeor Mormont.png
De dood van Jeor Mormont
Datum 299 AL
Plaats Crasters Burcht
Resultaat Overwinning voor de muiters

Combatanten
Nachtwacht
Familie van Craster
Muiters van de Nachtwacht
Leiders
Jeor Mormont
Craster
Dirk
Ollo

De muiterij van Crasters Burcht was een opstand bij de Nachtwacht die plaats vond bij Crasters Burcht.

Aanloop[]

Toen de Grote Expeditie was neergestreken op de Vuist der Eerste Mensen en er een periode van impasse heerste kwamen al de eerste plannen bij enkele broeders op om de leidende bevelhebbers te doden. Door de Slag bij de Vuist der Eerste Mensen kon dit plan echter niet doorgaan.[1]

Na de vernietigende slag op de Vuist vluchtte de overlevende broeders zich richting Crasters Burcht. Door de nederlaag beginnen verschillende broeders openlijk kritiek te uiten op het bevel.[2]

Muiterij[]

Het probleem ontstaat als Olmer om meer brood vraagt en Karl deze wens herhaalt en begint over een geheime voorraad van Craster. Bevelhebber Mormont probeerde hen het zwijgen op te leggen, echter zonder resultaat. Ondertussen voelde Craster zich beledigt en hij stond gewapend met een bijl op. Toen hij de oproerkraaiers probeerde te verwijderen uit zijn huis werden er wapens getrokken. Craster werd door Dolk gedood en later ook Jeor Mormont.[2]

Nasleep[]

Verschillende loyale broeders verlieten Crasters Burcht en wisten veilig Slot Zwart te bereiken.[3]

Bronnen en referenties[]

Advertisement