Westeropedia wiki
Advertisement
Naam Koudhanden
Afbeelding:Koudhanden - Guad.jpg
Trouw aan:Drieogige Kraai
Geslacht:Man
Boeken:Een Storm van Zwaarden
Een Dans met Draken

Koudhanden is een mysterieus figuur dat in het land Achter de Muur leeft.

Uiterlijk[]

Koudhanden is in vlekkerig zwart en grijs gehuld. Een kap overschaduwd zijn gezicht. Hij rijd op een reusachtige eland. Een groep van raven vliegen om hem heen.[1] Hij heeft handen die zo koud zijn als ijs.[2] De rest van zijn lichaam is verpakt in verschillende lagen wol en zijn gezicht gaat schuil onder zijn kap en achter zijn sjaal.[3]

Biografie[]

Toen Samwel Tarling en Anje werden aangevallen door de Ondoden hielp Koudhanden hen met vluchten.[1] Vervolgens leidde hij hen naar de Muur richting de Zwarte Poort die naar het Nachtfort leidde. Koudhanden had Sam en Anje de opdracht gegeven om Bran Stark naar hem toe te sturen.[2] Terwijl hij hen verder naar het noorden bracht doodde hij onderweg de muiters van de Nachtwacht van Crasters Burcht.[3] Hij wist hen uiteindelijk veilig bij de Drieogige Kraai te brengen.[4]

Citaten van Koudhanden[]

"Zodra het hart niet meer slaat, verzamelt het bloed van een mens zich aan de uiteinden, waar het dik wordt en stolt. Zijn handen en voeten zwellen op en worden zo zwart als bloedworst. De rest van zijn lichaam wordt zo wit als krijt."[3]

Citaten over Koudhanden[]

Blad: "Ze hebben hem al eeuwen geleden vermoord."[4]

Bronnen en referenties[]

Advertisement