Westeropedia wiki
Advertisement

Koning van de Drietand of Rivierkoning was de titel die de koning droeg die heerste over de gehele Rivierlanden voor de Veroveringsoorlog. Slechts de koningen uit het Huis Modde droegen een andere titel, namelijk Koning der Rivieren en Heuvels.

Geschiedenis[]

Volgens de Annalen der Rivieren in Ertendaal waren de huizen Vaaren en Zwartewoud de eersten die de titel voerden. Na hen werd de titel gedragen door het Huis Visscher en het Huis Modde die tot aan de Andaalse Invasie aan de macht bleven.[1]

De eerste Andaalse dynastie die zijn macht over het gebied wist te verkrijgen was het Huis Rechtevaar dat was gesticht door koning Benedict I Rechtevaar. Voor driehonderd jaar regeerde zijn dynastie tot dat die werd vernietigd door Qhored Rijp. Na ruim honderd jaar kwam een nieuwe dynastie aan de macht. Torrens Tedden wist het gebied voor zijn nageslacht te veroveren. De Teddens waren echter nooit geliefd en nadat Roderick Zwartewoud tegen hen in opstand kwam werd de dynastie weggevaagd bij de Slag van de Zes Koningen. Sindsdien werden de Rivierlanden door dynastieën van buitenaf geregeerd.[1]

Tijdens de Oorlog van de Vijf Koningen schaarden de rivierheren zich achter Robb Stark en riepen hem uit tot koning van de Drietand.[2]

Koningen[]

Bronnen en referenties[]

Advertisement