Wikia

Naam
Huis Targaryen
Jaehaerys I Targaryen
Huis Targaryen
Jaehaerys I
Andere namen:De Oude Koning
De Verzoener
Titel(s):Koning van de Andalen, de Rhoynar en de Eerste Mensen
Periode:48 NdV - 103 NdV
Huis:Targaryen
Geboortejaar:34 NdV
Overlijdensjaar:103 NdV
Geslacht:Man
De Strijd der Koningen
Een Storm van Zwaarden
Vader:Aenys I Targaryen
Moeder:Alyssa Velaryon
Broers en zussen:Aegon, Rhaena, Viserys, Alysanne en Vaella Targaryen
Echtgeno(o)t(e):Alysanne Targaryen
Kinderen:Aemon, Baelon, Vaegon, Daella, Alyssa, Viserra, Maegelle, Saera en Gael Targaryen

Jaehaerys I Targaryen, bijgenaamd de Oude Koning en de Verzoener, was tussen 48 AL en 103 AL Koning van de Andalen, de Rhoynar en de Eerste Mensen. Hij was een zoon van Aenys I Targaryen.[1]

PersoonlijkheidEdit

Jaehaerys was een bekwaam krijger, want hij was bedreven met lans en boog en was een begaafd ruiter. Daarnaast was hij ook de berijder van de draak Vermithor. Jaehaerys zocht als koning altijd de vredigste oplossing.[2]

BiografieEdit

Vroege JarenEdit

Jaehaerys werd in 34 NdV geboren als de jongste zoon van de latere koning Aenys I Targaryen en diens vrouw Alyssa Velaryon.[3]

Toen zijn oom Maegor I Targaryen was hij enige tijd diens gijzelaar op Drakensteen. Pas na de dood van Visenya Targaryen kon zijn moeder Alyssa Velaryon met haar kinderen ontsnappen. In de jaren daarop werd Jaehaerys de hoop voor de rebellen in het land en schaarden zich vele heren achter hem. In 48 NdV kondigde hij zich ook aan als officiële troonpretendent.[4]

Na de plotselinge dood van koning Maegor I werd Jaehaerys op veertienjarige leeftijd gekroond door de Hoge Septon. Tot hij meerderjarig werd werd het land geleid door zijn moeder als regentes en zijn eerste Hand: Robar Baratheon. Zodra hij meerderjarig was huwde hij met zijn zuster Alysanne Targaryen.[2]

KoningschapEdit

Jaehaerys koos de nederige septon Barth als zijn Hand des Konings. Die hem voor veertig jaar zou blijven dienen.[5] Aan het begin van zijn koningsschap beëindigde hij de Opstand van het Geloof, een erfenis van zijn voorganger, door iedereen te begenadigen die bereid was zijn zwaard neer te leggen.[6] Vervolgens hief hij ook beide groeperingen op.[7] Het was met name de verdienste van Barth van het pact dat Jaehaerys met het Geloof had gesloten. Met behulp van Barth schafte hij ook veel van de oude wetten af en werd er een eerste nationale Wetscodex uitgevaardigd.[2]

Verder werd er ook onder leiding van Barth grootschalige verbeteringen uitgevoerd in Koningslanding. Ook begon Jaehaerys met de aanleg van de koninklijke wegen door het rijk om zo het reizen te vergemakkelijken.[2] Tijdens zijn regering reisde hij het hele rijk door, zo deed hij onder andere ook Winterfel aan.[8] Op voorspraak van zuster-vrouw Alysanne Targaryen schonk hij aan de Nachtwacht de Nieuwe Gift.[9]

Toernooi - Marc Simonetti

In 98 NdV werd er een groot toernooi in Koningslanding georganiseerd ter ere van het vijftigjarige jubileum van het koningschap van Jaehaerys, artwork door Marc Simonetti.

Jaehaerys kampte wel vanwege zijn oudheid enkele problemen betreffende zijn opvolging. Zijn oudste zoon, Aemon, sneuvelde in 92 NdV in de strijd tegen de piraten. De benoeming van de nieuwe erfgenaam zorgde voor de Tweede Twist met Alysanne. Baelon zijn tweede erfgenaam overleed in 101 NdV en daarop besloot Jaehaerys om een Grote Raad te beleggen. In Harrenhal kwam men bijeen om de kwestie te regelen en uiteindelijk verkoos men Viserys tot Jaehaerys nieuwe erfgenaam.[2]

Kort daarvoor was zijn vrouw Alysanne overleden en dat wierp een smet op zijn laatste regeringsjaren. Hij werd in die jaren veel bijgestaan door Alicent Hoogtoren, de dochter van zijn Hand Otto Hoogtoren, die zijn gezelschapsdame was. Hij overleed in 103 NdV in zijn bed op 96-jarige leeftijd nadat 55 jaar had geregeerd.[2]

NalatenschapEdit

Toen Jaehaerys stierf liet hij een volle schatkist achter en een stabiele troon. De Targaryens waren nog nooit zo machtig geweest als voor zijn bewind en door zijn vele kinderen en kleinkinderen leek de troon voor generaties gegarandeerd.[10]

Huwelijk en gezinEdit

In 50 NdV trouwde Jaehaerys met zijn jongere zus Alysanne. Ze hadden een lang en gelukkig leven. Tijdens hun huwelijk waren er echter twee periodes van verwijdering van elkaar. Het meest bekend in de Tweede Twist die ontstond vanwege de opvolgingskwestie rondom Baelon en Rhaenys. Uiteindelijk wist hun dochter Maegella hen beiden weer te verzoenen.[2] Jaehaerys en Alysanne kregen samen verscheidene kinderen:

Koningen van de Andalen, de Eerste Mensen en de Rhoynar
Huis Targaryen: Aegon I - Aenys I - Maegor I - Jaehaerys I - Viserys I - Aegon II - Aegon III - Daeron I - Baelor I - Viserys II - Aegon IV - Daeron II - Aerys I - Maekar I - Aegon V - Jaehaerys II - Aerys II

Huis Baratheon: Robert I - Joffry I - Tommen I