Wikia

Huis Zwartvier
Huis Zwartvier
Wapenschild Een zwarte driekoppige draak op een rood veld
Leenheer Huis Targaryen
Zijlinies Huis Targaryen
Ouderlijk wapen Zwartvier
Oprichter Daemon Zwartvier
Gesticht in 182 NdV
Uitgestorven in 260 NdV

Huis Zwartvier was een adellijk huid uit de Kroonlanden. Het huis werd gesticht door Daemon Zwartvier als een zijtak van het Huis Targaryen.

Hun wapenschild vertoond een zwarte draak op een rood veld.[1]

GeschiedenisEdit

Daemon Wateren werd geboren als een buitenechtelijk kind van Aegon IV Targaryen bij Daena Targaryen. Hij werd op twaalfjarige leeftijd geridderd en kreeg daarop het zwaard Zwartvier hij nam daarop ook de naam Zwartvier aan.[2]

Daemon werd door zijn broer Aegor Stroom opgezet om het koningschap op te eisen en kwam in opstand tegen zijn halfbroer Daeron II Targaryen. De opstand werd neergeslagen tijdens de Slag bij het Rode Grasveld, waarbij Daemon en ook zijn oudste twee zonen omkwamen op het slagveld. Zijn vrouw Rohanna van Tyrosh vluchtte met haar kinderen de Zee-engte over.[3]

In 219 NdV keerder Bitterstaal terug met het Gouden Gezelschap om Haegon I Zwartvier aan de macht te helpen tijdens de Derde Zwartvier Opstand, maar hun strijdmacht werd verslagen door prins Maekar Targaryen.[4] In 236 NdV ondernam Bitterstaal een laatste opstand dit maal rekende koning Aegon V Targaryen tijdens de Slag van Wendwaterbrug af met Daemon III Zwartvier.[5]

Ruim twintig jaar roerden de Zwartviers niet tot dat Maelys Zwartvier onder de Boom der Kronen een verbond sloot dat bekend zou gaan staan als de Bende van Negen. Dit gold als het startschot van de Oorlog van de Negenpenningskoningen.[5] Tijdens de oorlog die woedde op de Stapstenen werd Maelys de Monsterlijke uiteindelijk in een tweekamp gedood door ser Barristan Selmy. Met de dood van Maelys was het gevaar van de Zwartviers ten einde gekomen.[6]

Historische ledenEdit