Wikia

Huis Rijp
Huis Rijp
Wapenschild Een gekwartierd veld, met de klok mee: een gouden langschip op een zwart veld, een pijnboom op een wit veld, een druiventros op een geel veld en een raaf op een blauw veld.
Zetel Harrenhal
Huidige hoofd Uitgestorven
Gebied IJzereilanden
Rivierlanden
Titel Koning van eilanden en rivieren
Uitgestorven in 2 VdV

Huis Rijp was een adellijk huis uit de IJzereilanden en is thans uitgestorven.

Hun wapenschild was gekwartierd en vertoonde kloksgewijs een gouden langschip op een zwart veld, een pijnboom op een wit veld, een druiventros op een geel veld en een raaf op een blauw veld.[1]

Geschiedenis Edit

Al in het Heldentijdperk leverde het huis grote koningen zoals Harrag Rijp en Qhored Rijp onder wie het rijk van de koningen zijn hoogtepunt wist te bereiken. Volgens de verhalen hadden de Rijps de gehele kust van de Zee van Zonsondergang in hun macht.[2]

Tijdens de Andaalse Invasie wist Harras Rijp het koningschap te verkrijgen volgens de overlevering na een spel Vingerdans.[3] Onder de koningen van de Rijps kregen de Andalen veel macht op de eilanden en werd er ook ruimte gegeven aan het Geloof van de Zeven dat leidde tot heftige reacties van de Verdronken Mannen. Tijdens de regering van koning Harmund III Rijp kwam dit tot uitbarsting en werd de koning afgezet door de priester Klauwier. Daarop werd diens broer Hagon Rijp de nieuwe koning, maar hij delfde het onderspit in een oorlog tegen de Koning van de Rots na zeven jaar.[4]

Het duurde eeuwen voordat de Rijps er weer bovenop kwamen. Vele van hun koningen waren marionetten van de priesters. Onder koning Harwyn Rijp wisten ze zich weer te herstellen. Onder zijn leiding werden de Rivierlanden veroverd op Arrec Durrendon na de Slag bij Schoonmarkt.[4][5] Zijn zoon Halleck Rijp trachtte de Vallei van Arryn te veroveren, maar slaagde daar echter niet in.[4]

Harren Rijp dacht in zijn nieuw gebouwde kasteel Harrenhal veilig te zijn voor het drakenvuur van de draken van Aegon I Targaryen. Hij vergiste zich en het kasteel brandde af met iedereen erin. Met de Brand van Harrenhal kwam er een einde aan de dynastie van het huis Rijp.[6]

Historische leden Edit

Bronnen en referenties Edit