Wikia

Huis Reyn
Huis Reyn
Wapenschild Een rode strijdende leeuw op zilver met klauwen en een tong van goud.
Zetel Castameer
Huidige hoofd Uitgestorven
Gebied Westlanden
Titel Heer van Castameer
Leenheer Huis Lannister
Uitgestorven in 261 NdV

Huis Reyn van Castameer was een adellijk huis uit de Westlanden. Hun wapenschild vertoonde een rode leeuw met gouden klauwen en een gouden tong op een zilveren veld.[1]

Geschiedenis Edit

Het huis Reyn is een familie die van oorsprong van de Eerste Mensen is die van Castameer hun zetel maakte. Ze verkregen in het Heldentijdperk hun macht door het delven van goud en zilver. De Reyns kwamen onder het gezag van de Koning van de Rots te vallen nadat koning Loreon I Lannister met een dochter uit het huis trouwde.[2]

Gedurende de eeuwen dat ze vazallen waren onder de Lannisters taanden hun macht. Tijdens de regering van de zwakke heer Tytos Lannister wisten ze weer veel invloed en macht te verwerven dankzij de politieke spelletjes van Ellyn Reyn. Zij had veel macht op de Rots van Casterling tijdens haar huwelijk met Tion Lannister. Nadiens dood werd ze van de Rots gebannen en uitgehuwelijkt aan Walderan Teerbeek.[3]

Ellyn Reyn bracht echter door haar eigen intriges haar huis ten val. Na de Oorlog van de Negenpenningskoningen waar Rutger Reyn ook had meegevochten ging Tywin Lannister de schulden innen. Hierdoor brak uiteindelijk de Reyn-Teerbeek Opstand uit die resulteerde in het einde van het huis Reyn.[3]

Historische leden Edit

Bronnen en referenties Edit