Wikia

High Sparrow
Aflevering: 3, seizoen 5
Regisseur: Mark Mylod
Geschreven door: David Benioff & D.B. Weis
Uitzenddatum: 26 april 2015

"High Sparrow" is de derde aflevering van het vijfde seizoen van Game of Thrones.

PlotEdit

KoningslandingEdit

Cersei Lannister ergert zich aan Marjolij Tyrel's populariteit tijdens de bruiloft tussen haar en Tommen Baratheon. Na de bruiloft consumeren Marjolij en Tommen hun huwelijk, en hebben ze het over hun toekomst. Marjolij manipuleert Tommen om te zorgen dat hij zijn moeder naar Casterly Rock stuurt, maar Cersei slaat dit aanbod af. Cersei confronteert Marjolij, maar merkt dat ze de confrontatie op dit moment niet kan winnen.

In Petyr Baelish zijn bordeel vallen de Mussen de Hoge Septon (298 AL) aan terwijl hij zich vermaakt met prostituees die verkleed zijn als de Zeven Goden. Hij wordt gedwongen om naakt door de straten te lopen terwijl de Mussen roepen dat hij een zondaar is. Na deze vernedering gaat hij naar de Kleine Raad, en eist dat de Hoge Mus ter dood veroordeeld wordt. Cersei is niet sympathiek tegenover de man, maar besluit de Hoge Mus op te zoeken. Ze vindt een nederige man die voedsel geeft aan arme mensen en geen schoenen draagt. Hij doet geen poging de acties van de Mussen to ontkennen. Cersei vertelt hem dat hij niet gearresteerd zal worden, en dat de Hoge Septon gevangen is gezet.

In de Rode Burcht maakt de nieuwe Meester der Fluisteraars voortgang met de reanimatie van Gregor Clegane's lichaam.

Het NoordenEdit

Tijdens lunch waarschuwt Rous Bolten zijn zoon Rammert Bolten dat ze moeten oppassen met het vellen van mensen, omdat terreur hun greep op het noorden niet kan onderhouden, en ze zwakker staan nu Tywin Lannister dood is. Rous legt vervolgens uit dat de beste manier om het noorden te behouden een huwelijk zou zijn.

Sansa Stark verafschuwt de aanblik van Fort ruw, en ze weet dat Baelish haar terug wil sturen naar Winterfel. Ze wordt boos en zegt niet met Rous te gaan trouwen, maar Baelish left uit dat ze zijn zoon zal huwen, en vertelt haar dat dit de beste kans op wraak is.

De Boltons begroeten Sansa en Baelish in Winterfel, en Sansa gedraagt zich beleeft. Myranda Roys, Rammert's geheime geliefde, kijkt vanaf een afstand jaloers toe. Sansa wordt naar haar oude kamer gebracht, waar een bediende haar stilletjes herinnert dat het Noorden aan Sansa's kant staat.

Elders in het kasteel waarschuwt Baelish Rammert dat hij goed voor Sansa moet zijn, en hij bespreekt de situatie met Rous, die Baelish zijn gedrag maar verdacht vindt. Baelish legt uit dat de Lannisters niet meer zo machtig zijn als vroeger, en dat het tijd was om nieuwe bondgenoten te smeden.

De MuurEdit

Stannis Baratheon probeert de nieuwe Commandant, Jon Sneeuw, ervan te overtuigen zijn legitimatie te aanvaarden. Jon slaat het aanbod af, en zegt dat zijn plaats nu bij de Nachtwacht is. Hij vertelt ook dat de Nachtwacht zich niet mengt in politieke situaties, en vraagt wanneer Stannis van plan is te vertrekken; Slot Zwart is niet voldoende bevoorraad om Stannis zijn leger te onderhouden. Stannis bevestigd dat ze snel zullen vertrekken, en geeft Jon wat advies over zijn nieuwe positie.

Later vertelt Samwel Tarling dat Maester Aemon er slecht aan toe is. Jon begint rollen toe te wijzen aan de leden van de Nachtwacht, en hij toont Alliser Doren respect door hem de positie van First Ranger te geven. Vervolgens beveelt hij Janos Slink om naar Slot Greyguard te reizen en het te herstellen. Slink weigert het bevel drie keer achter elkaar, waarna hij naar buiten wordt gevoerd.

Jon bereid de publiekelijke executie voor, en Janos verliest zijn bravado, geeft toe bang te zijn, en begint te huilen. Na een kort moment van twijfel voltrekt Jon zijn vonnis en onthoofd hij Janos Slink.

VrijstedenEdit

In Braavos werkt Arya Stark in het Huis van Zwart en Wit, waar ze de vloeren schoonmaakt. Ze kijkt toe terwijl Jaqen H'ghar iemand helpt ui de bron te drinken, en vertelt hem dat ze wil leren, maar Jaqen vertelt haar dat ze nog niet klaar is. Later wordt Arya vertelt dat ze haar bezit moet opgeven om "niemand" te kunnen zijn, en Arya gooit haar kleren en zilver in de zee, maar kan zich er niet toe zetten Naald weg te gooien. Daarom verbergt ze het zwaard onder een hoop stenen. In haar nieuwe gedaante mag Arya een diepere kamer betreden, waar ze mag helpen met het uitkleden en wassen van de lichamen. Er wordt haar niet verteld wat er met de lichamen gebeurd.

In Volantis luisteren Tyrion Lannister en Varys naar een Rode Priesteres, maar Tyrion brengt hen al snel naar een bordeel. Wanneer Tyrion tot de conclusie komt dat hij zichzelf er niet toe kan brengen de prostituees te gebruiken neemt hij afscheid en urineert op een brug waar Varys hem niet kan zien. Op dat moment wordt Tyrion ontvoerd door Jorah Mormont, die hem vertelt dat hij hem naar de koningin brengt.

Afleveringen seizoen 5
The Wars to Come - The House of Black and White - High Sparrow - The Sons of the Harpy - Kill the Boy - Unbowed, Unbent, Unbroken - The Gift - Hardhome - The Dance of Dragons - Mother's Mercy