Westeropedia wiki
Advertisement
Eerste Zwartvier Opstand
Datum 196 AL
Plaats Westeros
Resultaat Targaryenoverwinning

Combatanten
Huis Targaryen Huis Zwartvier
Leiders
Daeron II Targaryen
Baelor Targaryen
Daemon Zwartvier
Aegor Stroom

De Eerste Zwartvier Opstand was de eerste in een reeks van opstanden van het Huis Zwartvier tegen het regerende Huis Targaryen.[1]

Aanloop[]

Koning Aegon IV Targaryen verwekte gedurende zijn regering vele bastaardkinderen, één van hen was Daemon Zwartvier. Bij zijn ridderslag verkreeg hij het zwaard Zwartvier en nam hij ook die naam aan. Op het sterfbed van Aegon IV werden hij en al zijn broers en zussen erkend door de koning.[2]

Toen Daeron II Targaryen de troon probeerde hij de buitenechtelijke kinderen van zijn vader tevreden te houden en gaf hij zelfs grond in leen aan Daemon Zwartvier. Aegor Stroom kreeg echter veel invloed op Daemon en wist hem zo ver te brengen dat hij het koningschap zou opeisen. Daeron II kreeg hier lucht van en probeerde hem op te pakken, maar hij werd de Rode Burcht uit gesmokkeld door ser Quenten Bol.[3]

Oorlog[]

Daemon wist veel bondgenoten te krijgen en met hen aan zijn zijde verklaarde hij de oorlog aan Daeron II. Er volgden vervolgens vele veldslagen tussen de royalisten en de aanhangers van Zwartvier in de Vallei, Westlanden, de Rivierlanden en elders.[3]

Het conflict kwam tot een climax tijdens de eerste en enige slag van de opstand de Slag bij het Rode Grasveld. Daemon Zwartvier wist een doorbraak te forceren, maar zijn opmars werd gestuit door de Raventanden van Brynden Stroom die hem en zijn twee zoons doodden.[4] De slag kwam ten einde toen prins Baelor en Maekar met hun legerscharen de flanken wisten te breken.[3]

Nasleep[]

Toen de opstand was neergeslagen strafte koning Daeron II de opstandige ridders en heren vrij hard. Hij nam van vele van hen hun grondgebied af. Hierop vluchtte verschillende de Zee-engte over waar ze zich aansloten bij de overgebleven Zwartviers en Aegor Stroom die hen verenigde in het Gouden Gezelschap. De Zwartviers zouden nog voor vier generaties lang Westeros blijven teisteren.[3]

Bronnen en referenties[]

Advertisement