Wikia

Naam
Huis Grauwvreugd
Dalton Grauwvreugd
Huis Grauwvreugd
Andere namen:Rode Kraken
Titel(s):Plunderheer van Piek
Opperheer van de IJzereilanden
Huis:Grauwvreugd
Groep:Zwarten
Geboortejaar:113 NdV
Geslacht:Man
Wapen:Nachtval
Boeken:De Wereld van IJs & Vuur

Dalton Grauwvreugd, bijgenaamd de Rode Kraken was het hoofd van het Huis Grauwvreugd en Plunderheer van Piek tijdens de Drakendans.

Biografie Edit

Jeugd Edit

Al op jonge leeftijd zat Dalton Grauwvreugd aan de roeiriemen en plunderde hij samen met zijn oom op de Basiliskeilanden. Op zijn veertiende deed hij Oud Ghis aan en had hij al aan tientallen gevechten meegedaan. Hij maakte op een dode kaper het zwaard Nachtval buit. Toen hij vijftien was wreekte Dalton zijn oom na hem te zien sneuvelen. Omdat Dalton te voorschijn kwam uit de strijd gedrenkt in bloed uit een tiental wonden, begonnen mannen hem de Rode Kraken te noemen. Na de dood van zijn vader op de Stapstenen eiste hij de Zeestenen Zetel op.[1]

Tijdens de Drakendans sloot Dalton Grauwvreugd zich aan bij de Zwarten en namens hen plunderde hij de kuststreken van de Westlanden. Slechts de Rots van Casterling bleek te sterk voor hen waar Johanna Westerling hen wist weg te houden. De plaatsen Schoonkasteel en Kays vielen wel ten prooi aan zijn leger.[1] Na de dood van Aegon II Targaryen ging hij onverminderd door. Daarop zond Unwin Pieck Alyn Velaryon naar de IJzereilanden om heer Dalton tot overgave te dwingen.[2] Hij ging echter onverminderd door en uiteindelijk was het een meisje genaamd Tess dat hem met zijn eigen mes de keel doorsneed in zijn bed in Schoonkasteel.[1]

Bronnen en referenties Edit