Wikia

Naam
Huis Targaryen
Daeron II Targaryen
Huis Targaryen
Daeron II - Amok
Andere namen:De Goede
Titel(s):Koning van de Andalen, de Eerste Mensen en de Rhoynar
Periode:184 NdV - 209 NdV
Huis:Targaryen
Geboortejaar:153 NdV
Overlijdensjaar:209 NdV
Geslacht:Man
Boeken:De Wereld van IJs & Vuur
De Hagenridder
De Eed van Trouw
De Strijd der Koningen
Vader:Aegon IV Targaryen
Moeder:Naerys Targaryen
Broers en zussen:Daenerys Targaryen
Echtgeno(o)t(e):Myriah Martel
Kinderen:Baelor, Aerys I en Maekar Targaryen

Daeron II Targaryen, bijgenaamd Daeron de Goede, was Koning van de Andalen, de Eerste Mensen en de Rhoynar tussen 184 AL en 209. Hij was de oudste zoon van Aegon IV Targaryen.[1]

BiografieEdit

Vroege jarenEdit

Daeron II werd geboren als de oudste zoon van Aegon IV Targaryen en Naerys Targaryen. Toch wordt er ook gefluisterd dat hij een zoon is van Aemon de Drakenridder.[2] Al op jonge leeftijd werd hij uitgehuwelijkt aan Myriah Martel om de vrede te handhaven tussen Dorne en de IJzeren Troon.[3] Tijdens zijn jonge jaren had hij meerdere malen ruzie met zijn vader onder andere over diens inval in Dorne. Aegon IV dreigde hierop zelfs Daeron te onterven, maar deed dat nooit.[4]

KoningschapEdit

Na de dood van zijn vader besteeg hij de troon en vrijwel meteen ontbond hij de bestaande Kleine Raad en verving hen door andere mensen die adequate bestuurders bleken te zijn. Hij betaalde de bruidsschat van Rohanne van Tyrosh die met Daemon Zwartvier zou huwen. Daeron II spande zich hard in om Dorne definitief bij het rijk te voegen en na twee jaar onderhandelingen te hebben gevoerd met vorst Maron Martel slaagde hij hierin. Ter bezegling van dit pact bouwde hij een kasteel in de Marken van Dorne: Zomerhal.[5]

Door onbekende toedracht kwam zijn halfbroer Daemon Zwartvier tegen hem in opstand, omdat hij meende de rechtmatige koning te zijn. Daemon wist vele aanzienlijke edelen aan zijn zijde te krijgen. Zijn zoons en andere halfbroer, Brynden Stroom, versloegen Daemon in de Slag bij het Rode Grasveld.[6] Na de opstand strafte hij de opstandige heren erg hard en vele van hen werden banneling in Essos.[5]

Tijdens het Toernooi van Esfoort overleed zijn oudste zoon en erfgenaam Baelor Targaryen.[7] Daeron II stierf in 209 AL aan de Grote Voorjaarsziekte.[2] Kort voor hem was ook zijn kleinzoon en nieuwe erfgenaam prins Valarr Targaryen aan de ziekte overleden. Hij werd opgevolgd door zijn zoon Aerys I Targaryen.[6]

Zie ookEdit