Westeropedia wiki
Advertisement
Brand van Harrenhal
Harrenhal René Aigner.jpg
De Brand van Harrenhal, artwork door René Aigner
Conflict Veroveringsoorlog
Datum 2 VdV
Plaats Harrenhal, Rivierlanden
Resultaat Uitsterven huis Rijp
Rivierlanden onder controle van de Targaryens
Combatanten
Huis Targaryen
Huis Tulling
Huis Rijp
Leiders
Aegon I Targaryen
Edmyn Tulling
Harren Rijp
Sterkte
8.000 soldaten
Balerion
Onbekend

De Brand van Harrenhal vond plaats tijdens de Veroveringsoorlog. De draak Balerion wist de torens van Harrenhal te verbranden dat Harren Rijp en zijn lijn doodde.

Aanloop[]

Nadat Aegon I Targaryen zijn eerste vijanden had overwonnen marcheerde hij met zijn leger naar Harrenhal toe. Onderweg werd hij tot tweemaal toe aangevallen door de soldaten van het Huis Rijp.[1]

Brand[]

Tijdens een overleg ontmoette Aegon I Targaryen koning Harren Rijp. Deze koning weigerde zich over te geven en trok zicht terug in Harrenhal, omdat hij zich daar veilig waande achter zijn stenen muur. Immers, steen brandde niet volgens hem. De volgende ochtend was Aegon op Balerion zeer hoog de lucht in gevlogen. Vervolgens zette de draak een duikvlucht in en liet het zijn vlammen los op het gebouw. De vele etenswaren, touw en alles vatte vlam waarna het vuur om zich heen greep. Het vuur doodde daarop Harren en iedereen in het kasteel.[1]

Nasleep[]

Slechts enkele wisten de brand te overleven en zij zweerden hun trouw aan hun nieuwe koning Aegon. Nu de Rivierlanden onder zijn controle had beloonde hij heer Edmyn Tulling door hem tot Opperheer van de Drietand te benoemen en de andere rivierheren aan hem trouw te laten zweren.[1]

Bronnen en referenties[]

  1. 1,0 1,1 1,2 De Wereld van IJs & Vuur: De Verovering
Advertisement