Westeropedia wiki
Advertisement
Beleg van Oudstee
Conflict Eerste Dornse Oorlog
Datum 10 NdV
Plaats Oudstee, Bereik
Resultaat Oudstee wordt ontzet
Combatanten
Dorne Zeven Koninkrijken
Leiders
Joffry Dayn Manfred Hoogtoren
Sterkte
Onbekend Onbekend
Slachtoffers
Onbekend Onbekend

Het beleg van Oudstee was een belegering die in 10 NdV plaatsvond tijdens de Eerste Dornse Oorlog.

Aanloop[]

In 10 NdV viel heer Vogelaar het Bereik binnen en wist hij de grensburcht Nachtzang te veroveren. Toen dit bericht Oudstee bereikte stuurde Manfred Hoogtoren zijn zoon Addam Hoogtoren erop uit om Nachtzang te ontzetten. Hierop daalde Joffry Dayn uit de Rode Bergen omlaag en viel Oudstee aan.[1]

Beleg[]

Ondanks diverse aanvallen van de Dorners bleken de muren van Oudstee te sterk voor hen. Joffry Dayn stak daarop alle velden, boerderijen en dorpen in een omtrek van 60 mijl in brand. Garmon Hoogtoren leidde een uitval tegen de Dorners, maar kwam daarbij zelf om het leven. Toen Addam Hoogtoren het nieuws vernam van het beleg snelde hij met zijn leger terug naar de stad, maar door de komst van zijn leger braken de Dorners hun kamp op en trokken ze zich terug in de Rode Bergen.[1]

Nasleep[]

Kort na het beleg overleed heer Manfred Hoogtoren en volgde Addam hem als heer op. Oudstee riep om wraak en deze werd beantwoord door koning Aegon I Targaryen, maar hij ving nul op zijn rekest bij heer Theo Tyrel voor een nieuwe invasie.[1]

Bronnen en referenties[]

Advertisement