Westeropedia wiki
Advertisement
Beleg van Drakensteen
Conflict Oorlog van de Vijf Koningen
Datum 300 AL
Plaats Drakensteen, Kroonlanden
Resultaat Overwinning voor de IJzeren Troon
Combatanten
IJzeren Troon Huis Baratheon van Drakensteen
Leiders
Paxter Roodweyn
Loras Tyrel
Rolland Storm
Sterkte
2.000 man Onbekend
Slachtoffers
1.000 man Onbekend

Het beleg van Drakensteen is een belegering tijdens de Oorlog van de Vijf Koningen tussen de troepen die loyaal zijn aan de IJzeren Troon en het Huis Baratheon van Drakensteen.

Aanloop[]

Toen Stannis Baratheon met zijn leger naar de Muur vertrok liet hij een klein garnizoen achter in Drakensteen. Doordat Drakensteen dicht in de buurt lag werd het door de IJzeren Troon nog steeds werd gezien als een potentiële bedreiging.[1]

Belegering[]

Om af te rekenen met de dreiging stuurde de IJzeren Troon heer Paxter Roodweyn met zijn vloot en tweeduizend man richting Drakensteen.[2] Door de Slag bij de Schildeilanden kwam er een extra druk op de aanvallers om de vesting vrij snel te veroveren. Om dit proces te bespoedigen stuurde regentes Cersei Lannister ser Loras Tyrel om de aanval te leiden.[1]

De belegeraars hadden sappeurs aan het werk gezet om de muren te ondergraven, maar dat ging de Bloemenridder te langzaam. Een dag na zijn komst gaf hij het bevel tot de aanval. Loras Tyrel leidde persoonlijk de stormloop en wist Drakensteen in te nemen, maar dat ging gepaard met hevige verliezen aan beide zijden.[3]

Nasleep[]

Zodra het bevel was opgeheven zeilde Paxter Roodweyn met zijn vloot naar huis om Het Bereik te beschermen tegen de IJzergeborenen. Loras Tyrel was ernstig gewond geraakt tijdens de strijd en was de dood nabij.[3]

Bronnen en referenties[]

Advertisement