Westeropedia wiki
Advertisement

De geografische plaats van de archipel.

De Basiliskeilanden is een archipel van eilanden voor de noord en noordwestkust van Sothoryos in de Zomerzee. Traneneiland is het grootste eiland van de archipel.[1]

De volgende eilanden behoren tot de archipel:

Op de eilanden is de voormalige stad Gogossos gevestigd en daarnaast kent de archipel diverse piratennesten die over de eilanden verspreid zijn zoals: Plunderpoort, Kot, Pingelzand en Hoerenspleet. Het leven op de eilanden wordt omschreven als zwaar door het hete klimaat en de ziekten die het herbergt.[2]

Geschiedenis[]

Het Ghiscaarse Rijk vestigde de plaats Gorgai op het Traneneiland. Toen de Vrijplaats Valyria de stad veroverde tijdens de Derde Ghiscaarse-Valyrische Oorlog werd de stad hernoemd naar Gogossos en werd het een strafkolonie van de Vrijplaats. De stad kwam ernstig in verval na een uitbraak van de Rode Dood tijdens de Eeuw van Bloed en raakte nadien verlaten.[2]

Pas een eeuw na de epidemie vestigde pas weer de eerste piraten op de eilanden. Xandarro Xhore vestigde zich op Akseiland en het Broederschap der Botten op het Vliegeneiland. Meerdere malen zuiverden de Vrijsteden de eilanden van de piraten, maar één van hen, Sathos Saan, riep zich eigenhandig uit tot Koning van de Basiliskeilanden.[2]

In 300 NdV stond op de eilanden een nieuwe piratenkoning op en die plunderde daarop ook Hoge Bomenstad.[3]

Bronnen en referenties[]

Advertisement