Wikia

Baelor
Bronn
Aflevering: 9, seizoen 1
Regisseur: Alan Taylor
Geschreven door: David Benioff & D.B. Weis
Uitzenddatum: 9 april 2012

"Baelor" is de negende aflevering van het eerste seizoen van Game of Thrones. De aflevering was voor het eerst in Nederland te zien op 9 april 2012. De hoofdstukken 58 tot 60 en 62 tot 65 van Het Spel der Tronen zijn in de aflevering verwerkt.

Plot Edit

Lannister kamp Edit

Tywin Lannister vertelt Tyrion tijdens het eten dat hij en de Bergclans in de voorhoede van de aanval staan. Tyrion is niet blij en verlaat de eettafel. In zijn tent ontmoet hij de hoer Shae die Bronn voor hem heeft geregeld. Ze praten wat en Tyrion onthult dat hij op 16 jarige leeftijd getrouwd was met een meisje genaamd Tysha, die hij en Jaime ooit hadden gered. Toen Tywin hier achter kwam moest Jaime toegeven dat ze een gehuurde prostitué was. Tyrion moest toekijken hoe ze de wachters moest verwennen, waar ze een zilveren munt per man kreeg.

De volgende morgen wordt bruut verstoord door de Starks die onverwachts aanvalen. Tyrion trekt zijn harnas aan en verzamelt zijn troepen, maar nog voordat hij de vijand bereikt wordt hij overlopen door zijn eigen leger. Wanneer hij bij komt is de strijd gewonnen. Zijn vader verteld dat het Stark leger maar 2000 man telde, terwijl ze 10 keer zoveel hadden verwacht.

De Tweeling Edit

Het Stark leger arriveert bij de Tweeling, een belegerde brug beheert door de nukkige Walder Frey. Ondanks dat de Freys baandermannen zijn van Catelyn's vader, blijft de brug dicht. Catelyn besluit te onderhandelen met de humeurige man. Na een tijdje zijn de deals gemaakt. De Tweeling laat de legermacht passeren en vecht mee tegen de Lannisters. In ruil daarvoor zullen Robb en Arya met 2 van zijn kinderen trouwen. Rob stemt met tegenzin in.

Na het passeren, verdeelt Robb het leger. De hiervoor genoemde 2000 man worden als afleiding naar Tywin gestuurd De overgebleven troepen marcheren naar Jaime's strijdmacht. Jaime verliest en wordt gevangen genomen.

De Muur Edit

Bevelhebber Mormont geeft Jon Sneeuw het van Valyrisch Staal gemaakte zwaard Langklauw, als beloning voor de redding. Het zwaard was eigenlijk bedoelt voor zijn zoon Jorah Mormont, voordat hij verbannen werd. Toch is Jon ontdaan omdat hij weet van Robb's oorlog. Hij vindt dat hij Robb moet steunen. Op grond hiervan onthult Aemon dat hij eigenlijk Aemon Targaryen is, de oom van de voormalige koning Aerys. Hij bleef plichtmatig op de Muur staan toen de rest van zijn familie afgeslacht werd na Robert's Opstand. Aemon adviseert Jon dat hij moet kiezen tussen zijn familie of zijn plicht bij de Nachtwacht.

Voorbij de Zee-engte Edit

Drogo is gevallen

Drogo is gevallen

Khal Drogo wordt al zwakker sinds hij zijn wond opgelopen had. Na een tijd valt hij zelfs van zijn paard. Daenerys neemt hem en Mirri Maz Duur mee in haar tent. De Maegi weet een bloed magie spreuk, maar zegt dat de dood zuiverder is. Dany is tot alles in staat en gaat akkoord, ondanks dat Drogo's Bloedruiters er totaal niet mee instemmen. Mirri vraagt om Drogo's paard als offer en beveelt iedereen weg te blijven van de tent. Na een tijdje komt de bloedruiter Qotho er een eind aan maken, maar wordt tegen gehouden door Jorah Mormont. Hij gooit de Khaleesi op de grond en begint met vechten. Dany's bevalling begint. Jorah slacht Qotho en brengt haar, ondanks te waarschuwing van Mirri, toch in de tent.

Koningslanding Edit

Eddard Stark dood

Eddard wordt onthoofd

Varys zoekt Eddard Stark op in de kerkers en adviseert hem een valse bekentenis op te leggen wat betreft zijn loyaliteit aan Joffry Baratheon. Cersei zal hem dan waarschijnlijk de mogelijkheid geven om de Nachtwacht te dienen. Eerst weigert hij, maar hij verandert van mening nadat Varys vertelt dat Sansa's leven ook afhangt van zijn beslissing.

Ondertussen leeft Arya als zwerver in Koningslanding sinds ze is ontsnapt. Ze verneemt dat er een grote menigte verzameld bij de Grote Sept van Baelor, waar haar vader veroordeeld zal worden. Terwijl Sansa, Cersei, Joffry en de Kleine Raad toekijken, geeft hij zijn verraad toe en zweert hij trouw aan de nieuwe koning. Sansa is opgelucht, totdat Joffry zijn belofte breekt en Ilyn Peyn beveelt Ned te onthoofden. Sansa kijkt verdrietig toe en Yoren voorkomt dat Arya haar vader de dood ziet accepteren.

Externe links Edit

Afleveringen seizoen 1
Winter is Coming - The Kingsroad - Lord Snow - Cripples, Bastards and Broken Things - The Wolf and the Lion - A Golden Crown - You Win or You Die - The Pointy End - Baelor - Fire and Blood