Westeropedia wiki
Advertisement
Huis Velaryon
Huis Targaryen

Alyssa Velaryon was een lid van het Huis Velaryon en was de echtgenote van Aenys I Targaryen.

Uiterlijk[]

Alyssa had zilveren haar en purperen ogen.[1]

Biografie[]

Huwelijk met Aenys[]

Alyssa Velaryon was de dochter van Aethan Velaryon en Alara Masseij. Ze huwde in 22 NdV met Aenys I Targaryen en kreeg met hem verschillende kinderen. Na de aanslag op hun leven in 41 NdV week ze met haar gezin uit naar Drakensteen.[2] Haar echtgenoot overleed aldaar en bij zijn begrafenis hield Alyssa voor hem een lijkzang. Vervolgens nam ze samen met haar kinderen de wijk naar het eiland van haar vader, Driftmark.[1]

Koningschap van Maegor I[]

Maegor I greep met behulp van zijn moeder Visenya Targaryen de kroon en in reactie hierop riep Alyssa haar zoon Aegon Targaryen uit tot de rechtmatige koning van de Zeven Koninkrijken toen deze bijna dood op bed lag na zijn Zevenkamp. Alyssa verbleef in deze periode in een vrijwillige ballingschap op Driftmark, maar door een bezoek van Visenya en Vaghar keerde ze weer terug naar Koningslanding waar ze getuige was van het derde huwelijk van Maegor, ditmaal met Tyanna van de Toren.[1]

In 44 NdV was ze de gevangene van koningin Visenya op Drakensteen, maar toen deze in dat jaar overleed vluchtte ze samen met haar kinderen van het eiland.[1] Alleen haar zoon Viserys, die in Koningslanding was, bleef achter en moest boeten voor het verraad van Alyssa.[3] Hij werd gemarteld door Tyanna van de Toren en zijn lichaam werd vervolgens op het plein van de Rode Burcht tentoongesteld in de hoop dat Alyssa voor haar zoon zou komen. Alyssa beantwoordde deze provocatie niet.[1]

Regentschap[]

Haar zoon Jaehaerys I Targaryen werd na de dood van Maegor gekroond tot de nieuwe koning. Tijdens diens eerste regeringsjaren functioneerde Alyssa Velaryon als regent tot haar zoon meerderjarig was.[4] Kort daarop hertrouwde ze met heer Robar Baratheon bij wie ze nog twee kinderen kreeg: Boremond en Josselin Baratheon.[5]

Bronnen en referenties[]

Advertisement