Wikia

Naam Alliser Doren
Nachtwacht
Afbeelding:Alliser Doren
Huis:Doren
Groep:Nachtwacht
Geboortejaar:Ca. 248 AL
Geslacht:Man
Een Storm van Zwaarden
Een Dans met Draken
Acteur:Owen Teale

Ser Alliser Doren (Ca. 248 AL) is de wapenmeester van de Nachtwacht op Oostwacht aan Zee.[1]

UiterlijkEdit

Alliser Doren is een forsgebouwde man van vijftig jaar oud, schraal en hard, met grijzend zwart haar en ogen als schilfers onyx.Hij heeft een scherpe stem, zo scherp als Valyrisch Staal.[2]

PersoonlijkheidEdit

Doren is een prikkelbare en sobere man.[3]

BiografieEdit

Tijdens de Plundering van Koningslanding vocht Alliser Doren voor Aerys II Targaryen. Na de slag werd hij door Tywin Lannister voor de keuze gesteld om het zwart aan te nemen of om geëxecuteerd te worden. Hierop werd hij lid van de Nachtwacht.[4]

Alliser Doren is hard voor zijn nieuwe rekruten. Bij aankomst van Jon Sneeuw heeft hij er twintig onder zijn hoede. Door zijn harde optreden ten opzichte van de rekruten maakt hij zich niet geliefd[2]. Al snel weet Jon Sneeuw Alliser Doren tot een vijand te maken door een weddenschap met hem aan te gaan.[2] Doren was aanwezig bij het afscheidsdiner van Tyrion Lannister waar hij onenigheid met de Kobold kreeg. Hierop liep hij boos weg.[4] Na de komst van Samwel Tarling bij de Nachtwacht vindt hij in deze zijn nieuwe punt van spot.[5]

Na de aanval van de Ondoden wordt Alliser door bevelhebber Jeor Mormont naar Koningslanding gestuurd met de hand van Jafer Bloemen om aandacht voor hun zaak te krijgen aan het hof.[6] Bij zijn aankomst in de stad begint de hand langzaam te verrotten.[7] Als hij eenmaal op het hof verschijnt wordt hij geschoffeerd door Tyrion Lannister en de hand is inmiddels helemaal verrot.[3]

Tijdens de Slag bij Slot Zwart werd hij door Cottaar Piek naar Slot Zwart om zijn broeders daar te helpen.[8] Alliser Doren was in de race voor het opperbevel, maar hij gaf zijn plek op om Janos Slink te steunen.[9] Hier slaagden ze niet in en na de dood van Slink gaf de nieuwe bevelhebber Jon Sneeuw Doren de opdracht om mee te gaan op een wachtrit.[10]

Bronnen en voetnotenEdit