Wikia

Naam
Huis Targaryen
Aemond Targaryen
Huis Targaryen
Aemond de Broedermoordenaar - Oznerol-1516
Artwork door Oznerol-1516
Andere namen:Aemond Eenoog
Huis:Targaryen
Geboortejaar:110 NdV
Overlijdensjaar:130 NdV
Geslacht:Man
Boeken:Een Dans met Draken
Vader:Viserys I Targaryen
Moeder:Alicent Hoogtoren
Broers en zussen:Aegon II en Helaena Targaryen

Aemond Targaryen was een lid van het Huis Targaryen en was een broer van koning Aegon II Targaryen. Hij was een drakenrijder en bereed Vhaghar.[1]

BiografieEdit

Aemond Targaryen werd geboren als de tweede zoon van koning Viserys I Targaryen bij zijn tweede vrouw Alicent Hoogtoren. Na de dood van Laena Velaryon in 120 NdV probeerde hij de draak Vhaghar op te eisen. Hierbij stuitte hij op de kinderen van Rhaenyra Targaryen die hij spottend de "Sterks" noemde. Daarop trok Lucerys Velaryon een mes en stak het ook van Aemond uit. Ondanks zijn verloren oog wist hij wel de draak te verkrijgen.[2]

Bij de aanvang van de Dans der Draken kreeg Aemond de kans om zich te wreken. Na hun beider bezoek aan Stormeinde ging Aemond met hem in de lucht het gevecht aan. Hierbij wist Vhaghar de onervaren Arrax te verslaan. Waarop Lucerys stierf. Na de verwondingen die zijn broer had opgelopen bij Roekenrust werd Aemond de prins regent.[3]

In deze functie besloot hij een aanval op Harrenhal, dat hij verlaten aantrof. Door deze actie kon Koningslanding ingenomen worden door Daemon Targaryen. Vervolgens streed Aemond voor de laatste keer tegen Daemon tijdens de Slag boven het Godsoog waarbij Daemon Aemond doodde met Donkere Zuster, maar ook Daemon kwam aldaar om.[3]