Wikia

Naam
Huis Targaryen
Aemon Targaryen
Kingsguard (1)
Aemon de Drakenridder - Oznerol-1516
Aemon de Drakenridder, artwork door Oznerol-1516
Andere namen:De Drakenridder
Titel(s):Lijst van bevelhebbers van de Koningsgarde
Huis:Targaryen
Groep:Koningsgarde
Geboortejaar:136 NdV
Overlijdensjaar:Ca. 180 NdV
Geslacht:Man
Boeken:De Wereld van IJs & Vuur
Het Spel der Tronen
Een Storm van Zwaarden
Vader:Viserys II Targaryen
Moeder:Larra Rogare
Broers en zussen:Aegon IV en Naerys Targaryen

Aemon Targaryen, ook bekend als de Drakenridder, is een legendarisch lid van de Koningsgarde.[1]

BiografieEdit

Aemon Targaryen werd geboren als de jongste zoon van Viserys II Targaryen. Hij bewees zichzelf als de beste toernooiridder van zijn tijd en werd dan ook de drager van het zwaard Donkere Zuster. Kort na het huwelijk van zijn broer Aegon met zijn zus Naerys Targaryen trad hij toe tot de Koningsgarde.[2]

In zijn vele gevechten nam Aemon het ook op tegen Cregan Stark, die hij een van zijn betere tegenstanders noemde.[3]

Aemon streed onder zijn oom mee tijdens de Verovering van Dorne. In 159 NdV werd hij geraakt door een Dornse gifpijl en moest hij terugkeren naar Koningslanding om aan te sterken. Toen Daeron I een verraderlijke dood stierf door de Dorners was hij de enige ridder van de Koningsgarde die in staat was om in leven te blijven.[4]

Hij kwam als gevangene terecht in Wyl en toen zijn neef Baelor I Targaryen op de heenweg naar Zonnespeer daarlangs kwam trof hij Aemon naakt in een kooi aan. De koning kreeg hem niet vrij, maar toen hij terugkeerde uit Zonnespeer met een pardon voor De Drakenridder trof hij hem in een slangenkuil aan. Baelor bevrijdde zijn neef, maar Aemon droeg zijn koning de Beenderweg door zodat zijn koning behandeld kon worden voor zijn wonden.[5]

Na de dood van zijn oom Baelor I behield hij zijn positie in de Koningsgarde toen zijn broer koning werd, ondanks zijn koele relatie met zijn broer. Aemon verdedigde de eer van zijn zuster Naerys Targaryen tegen de aantijgingen van ser Morgil waarmee hij haar onschuld bewees.[6] Na de dood van ser Terens Toyn kwamen diens broers hun wraak haalde en Aemon sneuvelde in het gevecht tegen hen.[7]