Wikia

Naam
Huis Targaryen
Aegor Stroom
Huis Targaryen
Bitterstaal
Andere namen:Bitterstaal
Huis:Targaryen
Groep:Gouden Gezelschap
Geboortejaar:172 NdV
Overlijdensjaar:241 NdV
Leven:69 jaar
Geslacht:Man
Boeken:De Wereld van IJs & Vuur
Een Feestmaal voor Kraaien
Een Dans met Draken
Vader:Aegon IV Targaryen
Moeder:Barba Vaaren
Echtgeno(o)t(e):Calla Zwartvier

Aegor Stroom, bijgenaamd Bitterstaal, was een bastaardzoon van koning Aegon IV Targaryen.

Biografie Edit

Eerste opstandEdit

Aegor Stroom werd geboren als één van de Grote Bastaarden van koning Aegon IV Targaryen bij diens maîtresse Barba Vaaren. Hij groeide tijdens zijn jeugd op in Steenhaag.[1] Op diens sterfbed wettigde Aegon IV al zijn kinderen, waaronder dus ook Aegor. Vanwege onbekende motieven zette Aegor zijn halfbroer Daemon Zwartvier aan om in opstand te komen tegen koning Daeron II Targaryen om de IJzeren Troon op te eisen.[2] Bij de Slag bij het Rode Grasveld verwondde hij zijn halfbroer Brynden Stroom door diens oog uit te steken.[3] Hij werd na de verloren slag verbannen naar Essos.[4]

Latere opstandenEdit

De aanhangers van Zwartvier raakten verspreidt gedurende hun ballingschap in Essos. Zelf diende hij een jaar bij de Tweede Zonen.[5] Om de ballingen weer bij elkaar te brengen richtte Aegor het Gouden Gezelschap op. Hij werd dan ook de eerste commandant van de huurlingencompagnie.[4]

Toen Daemon II Zwartvier de zee-engte overstak om met behulp van Gormon Pieck een tweede opstand te starten steunde hij deze claim niet. In 219 NdV lanceerde hij wel de Derde Zwartvier Opstand, maar deze eindigde in de dood van Haegon I. Aegor Stroom werd levend gevangengenomen en veroordeeld voor hoogverraad. Aerys I spaarde zijn leven en stuurde hem naar de Muur om te dienen bij de Nachtwacht, maar het schip dat hem daarnaar toe moest brengen werd gekaapt en Bitterstaal keerde terug naar Tyrosh waar hij Daemon III kroonde.[6]

In 236 NdV lanceerde hij met Daemon III een nieuwe opstand. Het Gouden Gezelschap landde in Westeros op de Masseyshoek. Hun leger werd echter in de Slag van Wendwaterbrug verslagen waar ook Daemon III de dood vond. Aegor Stroom wist opnieuw te ontkomen. Een paar jaar later dook hij op in de Betwiste Gebieden waar hij in de oorlog tussen Tyrosh en Myr vocht. Tijdens dit conflict kwam hij om het leven.[7]

Op zijn sterfbed gaf hij het bevel dat na zijn dood het vlees van zijn gezicht gekookt moet worden, ondergedompeld moest worden in goud en dat die door het Gezelschap gedragen moest worden als ze terugkeerde naar Westeros.[8]

Bronnen en referenties Edit