Westeropedia wiki
Advertisement

Het Aegonfort was het eerste provisorische kasteel dat werd gebouwd in het latere Koningslanding.

Biografie[]

Nadat Aegon I Targaryen landde bij de monding van de Zwartwaterstroom liet hij haastig een palissade opwerpen op de hoogste heuvel, die later bekend zou gaan staan als Heuvel van Aegon. Toen de heren uit de nabije omgeving hun leenhulde kwamen betuigen liet hij hen dat doen in het Aegonfort. Een fort dat was gebouwd van hout en aarde.[1]

Na de kroning van Aegon in Oudstee werd het Aegonfort uitgebreid en kreeg het een grote donjon van zo'n vijftig voet hoog. Deze was voorzien van een ruime, holle woonzaal en een natuurstenen keuken. Weldra kwamen daar stallen, een graanopslag en een hoge wachttoren bij.[2]

Omstreeks 35 NdV strekte het Aegonfort zich uit over de hele Heuvel van Aegon, maar het gold als een van de lelijkste kastelen van het land. Daarom verhuisde Aegon I dat jaar met zijn hof terug naar Drakensteen en gaf hij opdracht tot de bouw van de Rode Burcht. De leiding over de bouw van het nieuwe kasteel stond onder leiding van Hand Alyn Stookewaard en Visenya Targaryen.[3]

Bronnen en referenties[]

Advertisement