Naam
Huis Targaryen.png
Aegon Targaryen
Huis Targaryen.png
Jonge Griff - YvyB13.jpg
Andere namen:Jonge Griff
Huis:Targaryen
Geboortejaar:283 AL
Overlijdensjaar:?283 AL?
Geslacht:Man
Een Dans met Draken
Vader:Rhaegar Targaryen
Moeder:Elia Martel
Broers en zussen:Rhaenys Targaryen

Aegon Targaryen (283 AL - Koningslanding, 283 AL was de zoon van Rhaegar Targaryen en Elia Martel.[1]

Uiterlijk[bewerken | brontekst bewerken]

De Jonge Griff is een lenige, goed uitziende jongeman die lang en mager is. Zijn haar is donkerblauw geverfd.[2]

Biografie[bewerken | brontekst bewerken]

Aegon Targaryen werd geboren als het tweede kind van Rhaegar Targaryen en Elia Martel. Op de dag dat hij werd geboren raasde er een komeet door de hemel.[3] Naar verluid is hij vermoord door Gregor Clegane.[4]

Jonge Griff[bewerken | brontekst bewerken]

Aegon werd van zijn waarschijnlijke dood gered door de eunuch Varys. Hij werd verwisseld met een andere baby, het Piswaterknulletje dat om zou komen tijdens de Plundering van Koningslanding. Aegon werd heimelijk de Zee-engte over gebracht en bracht de eerste jaren van zijn leven door in het huishouden van Illyrio Mopatis. Die vond in Jon Conneghem de perfecte pleegvader voor Aegon en zorgde ook voor zijn opvoeding zodat hij op een dag op de IJzeren Troon zou zitten. Om hem te beschermen kreeg hij een andere identiteit en stond hij bekend als de Jonge Griff.[5]

Tijdens de reis van Tyrion Lannister op de Beschroomde Maagd kwam hij erachter dat de Jonge Griff in werkelijkheid de dood gewaande Aegon Targaryen was.[6] Ze reisden af naar Volon Therys waar op enkele mijlen afstand van de stad het kampement van het Gouden Gezelschap lag. In het gezelschap van Jon Conneghem legde hij de laatste mijlen daarnaar toe af. Aegon kreeg het voor elkaar dat de huurlingencompagnie hun zwaarden aan hem opdroegen en voor hem wilde vechten op Westeros.[7]

Aegon voegde zich enkele dagen na de Inname van Griffioenrust bij Jon Conneghem. Hier verbam hij het nieuws van de op hand zijnde aanval op Stormeinde. Hierop besloot hij om persoonlijk de aanval te leiden.[8]

Bronnen en referenties[bewerken | brontekst bewerken]