Wikia

Naam
Huis Targaryen
Aegon IV Targaryen
Huis Targaryen
Aegon IV
Andere namen:De Onwaardige
Titel(s):Koning van de Andalen, de Eerste Mensen en de Rhoynar
Periode:172 NdV - 184 NdV
Huis:Targaryen
Geboortejaar:135 NdV
Overlijdensjaar:184 NdV
Leven:45 jaar
Geslacht:Man
Boeken:De Wereld van IJs & Vuur
De Strijd der Koningen
Een Storm van Zwaarden
Vader:Viserys II Targaryen
Broers en zussen:Naerys Targaryen en Aemon de Drakenridder
Echtgeno(o)t(e):Naerys Targaryen
Kinderen:Daeron II Targaryen

Aegon IV Targaryen, bijgenaamd Aegon de Onwaardige, was tussen 172 AL en 184 AL Koning van de Andalen, de Eerste Mensen en de Rhoynar. Hij was getrouwd met Naerys Targaryen en was de vader van Daeron II Targaryen.[1]

Uiterlijk en persoonlijkheidEdit

Aegon was als jongen een robuuste man die opgroeide tot een knappe en charmante verschijning. Hij was echter ook onverantwoordelijk en grillig.[2] Hij werd ook beschouwd als zeer intelligent en kon goed omgaan met een zwaard en een lans.[3]

BiografieEdit

Vroege jarenEdit

Aegon werd geboren als de oudste zoon van prins Viserys Targaryen en Larra Rogare in 135 NdV in Koningslanding. In de tijd dat zijn nichten zaten opgesloten in het Maagdengewelf bracht hij enkele malen een bezoek aan Daena Targaryen bij wie hij een zoon verwekte.[4]

KoningschapEdit

Tijdens zijn koningschap handelde hij vaak in opwelling of gaf hij onbetaalbare dingen weg om zijn verlangens te bevredigen. Hij bracht ook veel tijd door met verschillende vrouwen en hij hield er dan ook vele maîtresses op na. Hij verwekte bij hen vele kinderen waaronder Daemon Zwartvier[3]. Toen Terens Toyn bij zijn vrouw in bed werd gevonden liet Aegon zijn Koningsgardist doden voor deze daad.[5] Aegon onderhield ook een koele relatie met zijn zus en vrouw Naerys Targaryen. Deze tegenstelling werd alleen maar versterkt door de rol van Aemon de Drakenridder in hun relatie.[3]

Zijn enig geboren zoon, Daeron, vormde een groot obstakel voor hem in zijn laatste jaren van koningschap, want er waren vele heren die zijn zoon steunden. In reactie hierop viel hij met houten draken Dorne binnen in 174 NdV, maar slaagde daar niet in.[6][3]

Op zijn sterfbed liet Aegon al zijn bastaarden wettigen.[7] Door aan zijn bastaardzoon Daemon Zwartvier het zwaard Zwartvier op zijn sterfbed te schenken gaf hij Daemon hiermee het zaad voor zijn opstand.[8] Twee weken na zijn dood werd zijn zoon Daeron II Targaryen tot de nieuwe koning gekroond.[9]

Huwelijk en kinderenEdit

Aegon IV Targaryen was getrouwd met zijn zuster Naerys Targaryen en zij kregen samen één kind:

BastaardkinderenEdit

Aegon de Onwaardige verwekte vele zonen en dochters bij verschillende maîtresses. Zijn maîtresses en hun kinderen:

Citaten over AegonEdit

ser Arlan van Penningboom: "Zijn woorden hadden moeten zijn: was haar en leg haar bij mij in bed."[8]
Kaeth: "Aenys was zwak, Maegor wreed en Aegon II hebberig, maar geen koning voor of na hem zou het rijk ooit moedwillig zo slecht regeren."[3]